Ahad, 22 Ogos 2010

bila hati tersentuh....


18hb Ogos 2010/rabu

seperti biasa..sebelum memulakan p&p di dalam kelas, sempat bertanya semua beberapa pelajar tahun 2, berkenaan menu atau juadah berbuka puasa.. aku tertarik dengan satu jawapan anak murid aku yang satu ni.., sedih pun ada, sayu pun ada..

" Dan... ( nama ringkas pelajar saya),...petang semalam, kamu berbuka puasa dengan juadah apa?" tanya ku ...

pelajar ini, hanya diam..tak memberi jawapan...dan teragak-agak mungkin....tak mengapalah, tak nak jawab pun x mengapa, kata aku...mungkin dia ada alasan yang sendiri... tiba2 pelajar tadi datang ke meja aku, dia menyatakan pada aku..:

" cikgu..petang semalam, saya mak, ayah dan adik2 berbuka dengan maggi saja.."

" maggi..? kenapa...?.." tanya aku perlahan..

"maggi sebab tak ada apa yang nak dimakan..." tulah terpacul dari mulut pelajar tu..

Sejujurnya aku sedih....bukan salah nak makan apa pun,. wp makan maggi..tapi kata " kat rumah tak ada yg nak dimakan.." tu yg buatkan hati aku rasa sedih..

"abis..sahur pula dengan apa.?"...

"Sahur tu, yang cikgu bagi tu..".( merujuk kepada biskut dan beberapa makanan RMT yang pihak sekolah bagi kat pelajar.. kerana bulan puasa RMT tak dapat dijalankan..kerana ada peruntukan, maka bagilah beberapa makanan tu)

lagi aku tersentak....semua kak dan abang kamu, makan biskut la mcm ni...?"

"mak dan ayah, minum air saja...biskut tu kakak dan abang..saja yang makan.." katanya....

inilah antara kemiskinan yang ada di dalam dunia......di saat kita semua makan makanan yg best2..jiran sebelah rumah kita hanya makan maggi..ayah terpaksa berkorban untuk anak-anaknya..anak2 yg masih kecil dan yang belum faham akan ujian di dunia ini....



p/s: yang makan maggi kerana terlupa nak beli beras..tak termasuk dlm kes ni...


43 ulasan:

Chenta berkata...

tersentuh hati Chenta bc kisah anak murid cikgu... kdg2 manusia lupak kesusahan org lain... =(

Ibuhani berkata...

Ya Allah......sgt3 tersentuh..........:(

Smoga mrk semua dlm rahmat n perlindungan Allah SWT...........

AiN Z berkata...

waaa... sedihnya.. kenala syukur dgn apa yg kita ada skrg, sbb rupanya ada org lagi susah dari kitaa.. emm.. selamat puasa..

anis hamzah berkata...

tersentuh juge hati nih..bila dgr ade org just berbuke dgn meggi nih...

Faarihin berkata...

sedihnya.. dalam pada kita berbuka dengan juadah yang enak2.. kita tak sedar ada yang brbuka dgn apa yang mereka ada je...

atie berkata...

semasa kecik dulu, sya pernah melalui saat itu.. tapi lebih baik sikit la sbb ada nasi.. cuma nasi tu digaulkan dengan minyak panas dan garam.. sayu bila baca n3 ni..

GadisKidalCumeL berkata...

dan aku pernah mengalami situasi yang sama 20 tahun yang lalu.. semua hanya memori..dan sebab itulah ku terlalu benci kerada kemiskinan..

E K A berkata...

sedih kan...awk ngajar kat ne ye.kat skolah saya pon ada gak cengitu.selagi mampu kita tlg la

sugar2 kapas strawberry berkata...

pnh jgk berbuka puasa mkn megi :(

Hamzah Ian berkata...

alahai.. tak sangka..

.sweet-ants. berkata...

kesiannye dia :(
kita yg mmpu ni buang aje
makanan bila buke puasa
:(

kak Erna berkata...

sedih akak baca..pernah mengalami masa kcil dulu..tapi tak la megi..masa tu kan tak de megi..tapi tak ada benda yang nak dimakan..
itu sebab sekarang.walau pun tak mewah..tapi cuba masakkan untuk anak2..supaya anak2 tak mengalami apa yang mak dia pernah rasa..

iza berkata...

Salam...

Sedihnya baca...
Teringat jiran sebelah umah dulu yg punya anak ramai....

mendatak hijau berkata...

doakan anak kecil ini supaya cemerlang kehidupannya di masa akan dtg..aminnnn

cik fara berkata...

Ya Allah ..tersentuhnya hati bila membaca entry nih..
sebagai guru jgn kita lupa ttg kebajikan murid kita, selagi mampu kita bantulah mereka

Amni berkata...

mengajar kat mana yek?

Adlina Husaini berkata...

ya allah sedihnya :(
dalam meriahnya makanan di bulan ramadan ni..

KuNanGKuNanG berkata...

sedih bc kisah ni..mgkin kisah realiti ni blh menginsafkan kite semua. bersyukur dengan apa yg kite ada dan berkongsilah dengan org yg memerlukan..

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata...

sila singgah sudah di terjemahkan

sekamar rindu berkata...

salam.. b.r.u.t.a.l.s.o.l.o,


terima kasih singgah sini...

sekamar rindu berkata...

salam.. KuNanGKuNanG,

terima kasih...sudi singgah sini..

sekamar rindu berkata...

salm...Adlina Husaini,

berat mata memandang..berat lagi bahu yg memikul.....moga family dia tabah.

sekamar rindu berkata...

salam... Amni,

di seremban..

sekamar rindu berkata...

salam..cik fara,

apa yg termampu..saya akan bantu..tq sudi singgah sini

sekamar rindu berkata...

salam.. mendatak hijau,

dalam keriuhan dan kegembiraan kita, ada yg hanya makn sekali sehari..

moga mereka tabah..

sekamar rindu berkata...

salam....iza,


saya pun sedih..

sekamar rindu berkata...

salam...kak Erna,

di saat bulan ramadhan mcm ni..rasa tersentuh sikit....

sekamar rindu berkata...

salam.. .sweet-ants.

ya sedih...terima kasih sudi singgah sini

sekamar rindu berkata...

salam... Hamzah Ian,

tak sangka ada lagi rakyat kita miskin tegar..

sekamar rindu berkata...

salam.. sugar2 kapas strawberry,

ya??

sekamar rindu berkata...

salam... E K A,

mengajar di sbn...

sekamar rindu berkata...

salam.. GadisKidalCumeL,

:)...

sekamar rindu berkata...

salam.... atie,

saya pun sayu..

sekamar rindu berkata...

salam.. Faarihin,

betul tu faarihin...saya cukup tersentuh..

sekamar rindu berkata...

salam.. anis hamzah,


ya..semua orang pasti tersentuh..

sekamar rindu berkata...

salam.. AiN Z,

betul..syukur sangat penting..

sekamar rindu berkata...

salam.. Ibuhani,

mudah-mudahan..begitulah..

sekamar rindu berkata...

salam.. Chenta,

saya pun tersentuh jugak..

sekamar rindu berkata...

terima kasih yg tak terhingga kepada sahabat saya yg sudi singgah berkongsi pengalaman hidup anak murid saya ni...

mudah2 an mereka mendapat rahmat daripada Allah swt ..amin..

soffya cik bulan berkata...

adui...ini juga perkara yg mgkn aku hdapi nnti..
itulah tugas guru.........

Fyda Ameen berkata...

galas pengorbanan guru dengan sebaiknya...
bukan hanya tugas tetapi...semangat!

sekamar rindu berkata...

salam.. Fyda Ameen

tetap berusaha membangunkan anak bangsa...

sekamar rindu berkata...

salam. soffya cik bulan,

sebagai guru...inilah tanggungjwab dan amanah..selamt bertugas ya nanti..

kad raya adinda amy sensei

kad raya dari Kak Kunang-Kunang

kad hari guru dari Puan Ayu

kad adinda amy

kad adinda amy

award frpm CintaZulaikha

award frpm CintaZulaikha

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award Ten Little Fingers

kad raya dari Cik Amy

cinta dan bola

cinta dan bola

kad raya from kak Miayah

award from cik amy

award dari blog LOVE

bcb

yy