Selasa, 23 November 2010

Cara Memujuk Suami Menolong Isteri Membuat Kerja Rumah....:


Kesibukan isteri yang juga merangkap sebagai ibu kepada anak-anak memang tak pernah akan abis-abis.. siap satu kerja....ada dua tiga lagi kerja yang perlu dibereskan. Suami yg perihatin pasti akan membantu si isteri melakukan apa yg patut kerja-kerja rumah, namun jangan lak terkejut andai ada suami yang buat-buat tak tahu je.... kalau isteri minta tolong, buat2 tak dengar, lebih-lebih lagi kalau suami tu tengah baca surat khabar atau sedang online ( contohnya melayan kawan2 di fesbuk..) memang susah..

so mcm mana nak selesaikan hal-hal yang macam ni? perlu ada caranya juga,

Cara 1:

Ayat yang membuatkan suami marah bila disuruh buat kerja rumah:

" abang,...!!! tlonglah sayang kat dapur ni....kan sayang merajuk seminggu tak masak kan....!!!"

Ayat yang suami suka dan dengan pantas suami buat kerja rumah:

" abang sayang...., tolonglah sayang kat dapur ni...lagi cepat siap kerja, hati pun senangkan leh rehat lagipun malam ni kan malam Jumaatkan..." ( mood isteri yang senyum-senyum..)

Cara 2 :

Ayat yang membuatkan suami marah bila disuruh buat kerja rumah:

" abang....., cantikan belakang rumah kita, mcm hutan belukar....tak lama lagi boleh buat hutan simpan kan, bang kan....." ( perli yang pedih di hati suami tuuu..)

Ayat yang suami suka dan dengan pantas suami buat kerja rumah:

" abang tahu tak, tadi kan, sayang nampak 5 ekor ular kat belakng rumah.. pergilah tebas belakang rumah tu...bahaya tu bang ooooii.. ( suami yg sayang keselamatan keluarganya akan bergegas bertindak wp isteri buat tipu olok-olok hehehe.)

Cara 3 :

Ayat yang membuatkan suami marah bila disuruh buat kerja rumah:

" bang......!!!! Tolonglaaaaa...bantu ayang ni..., pemalas betul laaaaa...laki ayang ni..!! ( alamak...bab kata pemalas ni..suami akan terasa beb...hehe)

Ayat yang suami suka dan dengan pantas suami buat kerja rumah:

" abang......., apa kata abang tolong ayang buat keje umah ni... kan ayang berbadan dua ni... ( suami yang terkejut dengan kata-kata isteri yang kata berbadan dua, sepantas kilat suami bantu...hehe walupun sebenarnya tak..! )

Walau apapun.. untuk kerukunan rumahtangga, suami isteri perlulah saling bantu-membantu...tolong menolong antara satu sama lain..



- rindu

14 ulasan:

nurul berkata...

setiap ukhwah yg terjalin sama ada shbt, teman, kwn atau kekasih ati... pertma sekali hendaklah menerimanya ikhlas kerana ALLAH...
jauhilah seseorg yg kita dah nmpk ciri2 yg tak leh wat teman.... :)

nunama berkata...

hahaha.
betul tu.
kalau adik beradik pun kena mcm ni juga.
ajaklah secara berhikmah. semua benda terasa indah. :)

kak Erna berkata...

salam SR..betul tu..saling bekerjasama..untuk kerukunan rumah tangga..alhamdulillah..dari mula kawin..suami akak rajin..tak perlu suruh dan mintak tolong pun.

roslaini saad berkata...

Salam..

Hahahah...ayat-ayat ni sebenarnya pernah saya gunakan ...tapi cara memujuk 1 tu..memang kebanyakkan suami suka..

Kalau suami saya...sogok apa pun...buat penat je..suruh...

IBU WAFIQ berkata...

salam kenal dari ibu wafiq...;p

wida berkata...

hehe..bagus ni,boleh try nnti

~nadyahoney~ berkata...

tq atas tip2 y berguna..boleh diguna bile suami sudah berat punggung tuk tlg is3..

sekamar rindu berkata...

salam....nadyahoney~,

hehehe..boleh ambik yg baik..yg tak baik abaikan..:)

sekamar rindu berkata...

salam....wida,

hehe...tq singgah komen..:)

sekamar rindu berkata...

salam... IBU WAFIQ,

salam kenal juga dari saya puan..tq singgah komen sini.

sekamar rindu berkata...

salam...roslaini saad,

hehe..biasa laa tu...

sekamar rindu berkata...

salamm kak Erna,

wmm..saling kerja sama, bantu membantu pasti rukun rumahtangga..

sekamar rindu berkata...

salam.. nunama,


adik beradik pun sama..:) boleh guna tips ni..:))

sekamar rindu berkata...

salam..nurul,

dalam apa juga pun...ikhlas sangat penting..:)

kad raya adinda amy sensei

kad raya dari Kak Kunang-Kunang

kad hari guru dari Puan Ayu

kad adinda amy

kad adinda amy

award frpm CintaZulaikha

award frpm CintaZulaikha

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award Ten Little Fingers

kad raya dari Cik Amy

cinta dan bola

cinta dan bola

kad raya from kak Miayah

award from cik amy

award dari blog LOVE

bcb

yy