Jumaat, 26 November 2010

sebab-sebab kucing ekornya BENGKOK....hehe

ekornya bengok kan?

ini pun sama juga

kucing yang comel

anak kucing ku..yang disayang

SR nak tanya....sapa kat rumah ada bela kucing???..tak kisahlah kucing siam ke, kucing parsi ke apa ke...janji ada kucing...kat umah SR pun ada juga kucing, namanya Caca dan Cici yang diberi oleh seseorang yang sangat bermakna dalam hidup SR....

Dalam dok manja-manja dengan kucing tu kan.....cuba renung dan tenung akan kucing tu.,..perhatikanlah betul-betul...ishh...tengok di bahagian ekornya.... SR cakap di bahagian ekornya....bukan kat kaki...hehehe

apa yang dapat dilihat di bahagian ekornya, bengkok kan??...tau pun...

pernah tak kita tanya kenapa ekor kucing tu BENGOK?


last year masa mengajar Science Year !, ada budak tanya kenapa ekor kucing tu bengkok...nama lagi budak-budak ..soalan yang ditanya oleh budak-budak tu kadang-kadang tak masuk dek akal juga...so kita perlu ready dengan jawapan-jawapannya......

mungkin kita boleh cuba jawab mengapa ekor kucing itu bengkok..???

Sebab 1:

ekor kucing tu bengok kerana tersangkut sewaktu proses meneran ibu kucing masa nak bersalin tu laaa.. heheh

Sebab 2:

mungkin perut ibu kucing tu terhentak atau tersadung sewaktu pertumbuhan ekor di dalam perut.

Sebab 3:

Ekor anak kucing tu bengok akibat ibu kucing koma sebentar sewaktu bunting dulu..Jadi anak yang lahir tekena kenan simbol koma yang bengkok tu mungkin..

Sebab 4 :

Ekor anak kucing tu bengkok akibat terpijak oleh kaki atau terhempap oleh badan ibu kucing semasa anak kucing itu dilahirkan.. hehe

Sebab 5:

Memang dilahirkan bengkok supaya menjadi tanda lahir seperti manusia atau mungkin boleh menjadi nama timangan selepas dilahirkan...contohnya anak kucing kita namakan "SI Bengkok" hehe

Sebab 6:

Bengkok kerana perkara lain..seperti ibu kucing memandang sesuatu yang bengkok seperti sabit, dan lain-lain...hehe

walau apapun, sayangilah kucing anda tu..sebeb apa..kucing adalah haiwan paling yang disayangi oleh Rasulullah SAW.




- apa khabar?

15 ulasan:

kakchik@ella berkata...

Ala .. comeinya kucen 3 serangkai tu .. geram arr !!

kelisa_samudera berkata...

mmg rasa nak syg kucing. tapi geram. duk asyik selongkar tong sampah je. nak kata tak bagi makan saya bagi. buleh bagi petua? rasa macam nak buang tapi kesian.

nabihafadzli berkata...

rumah ruby ade kucing...dlu x minta sgt...tp skrg memg dh sgt2 suke

LoVe is CiNta berkata...

bulih ja.... jgn bg makan lg kat kucing tu dah ler...bukan ker bumi Allah ini luas..Tuhan tu maha pemurah bukan

imanshah berkata...

salam cikgu

saya tak berapa gemar dengan kucing ni.. Tak berapa suka binatang yang berbulu

Syira C Gadis KidaL berkata...

salam

tak suke kuceng..
huhu..

Azzubair Ab Aziz berkata...

suka kucing,dan ade kucing kat umah saya! namenye Ah Cing.

bila kucing meow2,kite bagi makan.Bila kucing berenti makan and kekenyangan..kite akan rasa happy sangat sebab dah bagi kucing tu makan.

Faarihin berkata...

comelnya kucing tu.. warna putih... suci lagi.. hehehe..

kecik2 aje sy pernah bela kucing bila dah besar ni tak de dah..

atehqshe berkata...

salam...

suker tengok kucing..takot nak pegang.

pernah suatu ketika bela kucing...yg baru peh beranak,tak sampai seminggu sekor demi sekor anak nye mati...knp yer,entah2 tak serasi dgn tuan yg menjaganye kot?

bbbashz berkata...

erm..tak penah bela kucing so tak berapa tau perasaan bela binatang..tp suka tgok binatang sebenarnya walaupon tak bela...hehe so leh consider sayang jugak betol tak..

kak Erna berkata...

comel nya kucing2 tu.
tapikan..SR..tak kan semua kucing seperti apa yang SR tulis sebabnya tu..he he..

.sweet-ants. berkata...

ahahha serius ke sebab2 tu?

abu muaz berkata...

seronoknya bercuti sambil bermain dengan anak kucing.

ciEk NiENa berkata...

ekor kucing nenek saya bengkok sebab terkapit kat pintu.. HIHI

a.samad jaafar berkata...

minggu lepas sekor demi sekor kucing kat rumah ni mati.. 9 jadi 5.. bawak jumpe doktorhaiwan pun bertahan setakat 2 hari.. mati jugak.. sedih betul laaa.. errr.. mengapa bengkok ??pertama sebab di hujungnya tidak bertulang..kedua..jawapannya hampir sama dgn perlunya kaki kita dibengkok masa 'membuang'.. ,agak aku la hihihi..

kad raya adinda amy sensei

kad raya dari Kak Kunang-Kunang

kad hari guru dari Puan Ayu

kad adinda amy

kad adinda amy

award frpm CintaZulaikha

award frpm CintaZulaikha

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award Ten Little Fingers

kad raya dari Cik Amy

cinta dan bola

cinta dan bola

kad raya from kak Miayah

award from cik amy

award dari blog LOVE

bcb

yy