Ahad, 5 Disember 2010

orang kita memang peramah......




rakyat malaysia adalah masyarakat yang memang peramah....ini sangat diakui oleh ramai pihak...

kita pernah dengar situsi mcm ni..

situasi 1:

kita hendak pergi ke bilik air untuk mandi dan rakan sebilik kita selalu tanya mcm ni...;

" kau nak mandi ke..?

orang yang tanya kita mcm ni..kita boleh jawab :

" taklah...aku nak pi main layang-layang..kau nak ikut ke? Jom laaa.."


situasi 2:

kita baru balik dari kerja, dalam ( mood yang penat-penat), ada jiran tegur,

"baru balik kerja ke..?"

orang yang tanya kita mcm ni..kita boleh jawab :

" Taklah...saya dari rumah nak pergi keje lah ni...opis saya dah pindah kat rumah, dan rumah saya dah pindah kat opis..."

situasi 3:

kita berada di stesyen bas dan ada rakan kita nampak lalu bertanya..

" Tunggu bas ke..?"

orang yang tanya kita mcm ni..kita boleh jawab :

Taklah...aku sedang tunggu helikopter, lambat pulak ari ni..selalu awal....


situasi 4:

kita sedang makan nasi dan ada orang tegur..

" tengah makan nasi ke..?

orang yang tanya kita mcm ni..kita boleh jawab :

"taklah..aku sedang minum air ni..tak nampak ke?"

Situasi 5

Kita tengah sibuk giller buat kerja di pejabat, ada rakan setugas kita tegur...

" Eh.....kau sibuk ke..?"

orang yang tanya kita mcm ni..saya serahkan pada rakan-rakan yang menjawabnya:..


tapi itulah buktinya betapa peramahnya masyarakat kita...



...........

28 ulasan:

adan berkata...

memang tidak di nafikan masyarakat malaysia memang peramah sangat2... hehehe

siti fatimah berkata...

hehe prihatin la nama nya :P ! HHEHE ;)

Daddy Ziyyad berkata...

peramah, yes.
tapi bila dijalanraya, masing2 jadi hantu..:)

MAPPIAU berkata...

hihihihi...kite suke peramah2 nih :P (ni kes diri sendiri penah buat la nih)

eiela berkata...

memang orang kita peramah,,engkau sibuk ke,,tak sibuk pun ngah takde mood. hehe

Latest Entri :
Blogwalking Diganti Dengan Bloglarian

nik ainn berkata...

Assalamualaikum..thanks sudi singgah blog saya..teringat ada satu drama Melayu dulu...org tu tgh cuci kereta...jiran dia leh tanya.."Tengah cuci kereta ke??" dia jawab "xlah...tgh cuci kapal terbang ni haaa" keh3..suka kan tanya benda yg terang2 nampak depan mata semata2 nk bertegur sapa...dr satu segi tu baikla..tp menyampah pun ada jugak kan ;P

.sweet-ants. berkata...

ni la istimewanya budaya melayu, org berbudi kita berbahasa

Dinas Aldi berkata...

Salam. nak bertegur sapa tapi xda idea nak cakap apa kot. lagipun kalau x tegur, orang cakap sombong pulak. serba x kena jadinya nanti :D

balkieys berkata...

salam.. syukran,kamsamida n thanz sbb follow blog sy, btol2.. 'terlalu' prmah org kita.. :)
jwpan yg sllu d'gna tuh,, hihi

gadisBunga berkata...

only in Malaysia. kihkihkih!

azana berkata...

nice la rakyat malaysia ni...itu la cara kita...
kena berbasa basi, bertegur sapa, nampak la ckit prihatin..heehhe

.::: Princess MOMOY :::. berkata...

ok la tu...
dia dah tau cuma dia tegur sebab dia ada budi bahasa...
drpd tempat lain yang jeling mcm nak makan jer
WEEKEND PROJECT-Sin Chan dan Prangkap Nyamuk

Tanpa Nama berkata...

peramah kan bagus ...itu tandanya ada insan yg prihatin akan diri kita. kalau tak boleh ditegur tinggallah kat HUTAN.

sekamar rindu berkata...

Tanpa Nama,

:) tq komen.

sekamar rindu berkata...

::: Princess MOMOY,

ya baguslah tu...

sekamar rindu berkata...

azana,

memang baik rakyat malaysia ni..kan?

sekamar rindu berkata...

gadisBunga,

mungkin juga tu..:)

hehe

sekamar rindu berkata...

balkieys,

terima kasih singgah komen..:)

sekamar rindu berkata...

Dinas Aldi,

tulah kadang rasa serba salah..hee..
tak tegur kang di kata sombong..

sekamar rindu berkata...

.sweet-ants,

melayu memang kaya dengan budi bahasa..:)

sekamar rindu berkata...

nik ainn,

yaaa..saya ingat lagi..:))

sekamar rindu berkata...

eiela,

betul...setuju..:))

sekamar rindu berkata...

MAPPIAU,


hehe..saya pun sama..:)

sekamar rindu berkata...

Daddy Ziyyad,

di jalan raya..semuanya hilang...

sekamar rindu berkata...

siti fatimah,

hehe..memang peramah..

sekamar rindu berkata...

adan,

betul...setuju dengan kamu adan..

nunama berkata...

org tu pun jawab: xlah. tengah main FB dan baca entry kat blog nih. lalala~~

tetibe terfikir: emm kesian juga ye pada peramah yang menegur pemarah. hehehe

cek chun berkata...

tak la..saja buat2 sebok saja :))

cutenya kamu

kad raya adinda amy sensei

kad raya dari Kak Kunang-Kunang

kad hari guru dari Puan Ayu

kad adinda amy

kad adinda amy

award frpm CintaZulaikha

award frpm CintaZulaikha

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award Ten Little Fingers

kad raya dari Cik Amy

cinta dan bola

cinta dan bola

kad raya from kak Miayah

award from cik amy

award dari blog LOVE

bcb

yy