Selasa, 1 Februari 2011

bila ayah bertanya pasal jodoh..aku jadi sebak..



malam ini sempat saya memasak untuk ayah....masak ala kadar lagipun saya bukannya pandai sangat..tapi demi ayah yang sedang sakit..saya cuba memenuhi permintaan..saya mahu melihat ayah gembira..tu yang penting..sejak ibu tiada tugas menjaga ayah adalah terletak dibahu saya..selagi ada nafas ini..selagi itulah saya akan memberi yang terbaik untuk ayah saya..

sejak ayah menghidap stroke..sejujurnya hati saya cukup sedih...memandang wajah ayah.hatiku terasa sayu.. namun ini adalah takdir..sebagai hambaNya yang lemah..saya dan abang hanya mampu redha dan sedaya upaya untuk cuba mengubati penyakit ayah saya ini..

pengorbanan ayah sangat besar untuk ku dan abang..kini tiba masanya untuk saya membalas segala pengorbanan yang sangat besar pada kami dua beradik.saya bernasib baik kerana mempunyai seorang abang bertugas sebagai doktor, sedikit sebanyak dapat membantu kami untuk merawat ayah dengan cara yang terbaik..

tugas ku sebagai iman yang dulu yang menjadi iman adalah ayah, kini kerana ayah tidak mampu bergerak ..menguruskan ayah..membantu ayah mengambil air sembahyang untuk solat berjemaah, asar, maghrib, isyak dan subuh...zohor tidak sempat kerana saya balik dari bertugas di sekolah jam 2.00 petang..

bila ayah bertanya pasal jodoh...aku tak mampu untuk menjawabnya...hati terasa sayu dan sebak..



25 ulasan:

IMANSHAH berkata...

salam SR

Samalah kita, jodoh itu belum menyapa..banyak sabar

anyss berkata...

Salam,
Ajal, maut, jodoh, pertemuan dan perpisahan itu semuanya telah ditentukan. memang kena usaha, namun usahlah terlampau2 pula hinggakan menidakkan ketentuan ilahi. Kalau dah jodoh, tak akan kemana juga. kalau memang bukan jodoh, dah terkawin seminitpun boleh cerai -----> ish! ish! ish! apa yang melalut ni? Sowi!


Memetik Anggur di Tasik Beris

Ayuni berkata...

naper?

Shafa berkata...

semoga tabah menjaga ayah yg sdg sakit. Besar pahalanya dan byk2 kan la berdoa. insyaAllah ada la jodoh tue...

raje carl berkata...

emm beruntung masih ade bapa ..
ayah mane yg tak nak anak die bahagia disamping suami @ isteri yg tersayang .. :)

atierah aziz berkata...

insyaAllah...ada lah tu nanti...

Anitafasha berkata...

Hmm.. Sedih.. :(
Sy harap awk tabah menempuhi dugaan ni.
Sy doakan ayah awk cepat sembuh.. Amin..

puanbee berkata...

hukss mcm sebak jugak nih!

Norhayati Rostam berkata...

Syafahullah
:)

Citarasa Rinduan berkata...

SR

dah sampai masanya SR dah berumahtangga..

usia seperti SR, dah layak timang anak..

PS: semoga ayah SR sembuh..dan kembali seperti dahulu...pernah dengar perubatan guna lampu suluh>
bio disc namanya..cuba google..sesuai utk orang yang strok..insyallah

ainnoraini berkata...

salam SR...'
jgn sedih ye...besar pahala menjaga ibubapa ni...

tapi kak ain sedih la bile bace n3 ni..pas tu dgr pulak lagunye tu...alahai bertambah sayu...

tibe2 teringat kat mak...kene sakit yg same jugak...bile cuti sekolah baru ambik n jaganye...sebab anak2 ade kt rmh tak le neneknye boring duk sorang2 kt rmh...

LovEmoNEy berkata...

kita mungkin x kenal.. tapi awk anak yang baik.. insyaAllah awk juga lelaki yang baik.. maka jgnlah risau.. kerana wanita yang baik juga akan jadi jodohmu..

Wz Fadhlan berkata...

subahanallah, ayah penulis telah didik penulis menjadi anak yang soleh/hah, semoga ALLAH menemukan jodoh yang baik dan mempunyai sifat agama, UJIAN yang ALLAH turunkan kepada penulis bukan mudah dan banyak cabaran, semoga dengan UJIAN ini menambahkan lagi keimanan penulis

Kaseh berkata...

alahai.. erm insyaALLAH pasti ada jodoh utk SR nanti...

iLa VaNiLLa berkata...

dgn lagu cm niyh.. sedeyhnyew.... huhu.. ermm.. jodoh ad dmne2.. insyaAllah.. kmi sume doakn yg terbaek..

anaMuslimah berkata...

La Tahzan...jodoh itu ada, cepat atau lambat je...jangan berhenti berdoa agar ditemukan jodoh yang baik dan dengan segera ;-)

mR.sYaH berkata...

jgnlah bersedih.. tenangkan diri yerk..

sissyira berkata...

salam malam rabu =)

banyakkan berdoa, pasti ada yang terbaik untuk awak..insyallah =)

nur aisya humaira berkata...

Assalam SR...
Semoga SR tabah hadapi dugaan ini..
Blh sye thu,knape sebak dengan soalan tu??huhu..

ツ Fatin berkata...

semoga menjadi anak yg mampu menjaga orang tua sehingga ke akhir hayat.semoga tabah & bersyukur dengan segala nikmatNYA.

Kakzakie berkata...

Salam Sekamar Rindu,

Menjaga ayah kena lakukan tetapi kehidupan sebagi seorg insan memang perlu ada pasangan. Jika ada insan yg sesuai dan boleh dijadikan teman ada baiknya tunaikan sunnah ini juga. Kakak doakan yg terbaik.

p/s: tetiba rasa sayu baca N3 ini. kenapa agaknya tak tahu....

Baity berkata...

sabar..itulah penawar yg perlu ada..redha akan ketentuan tuhan...
percaya akan jodoh yg akan diberiNYA..bukakkan hati ..redhakan segalanya...(",)

wida berkata...

sebaknya saya baca n3 ni..
semoga Allah merahmati keluarga sr

ibuintan berkata...

salam SR,

bila ayah atau ibu kita sedang sakit atau sudah tua, bila mengenangkan anaknya belum bertemu jodoh, itu juga merisaukannya..

kalau SR sudah ada calon apa salahnya tunaikan hajatnya, boleh juga membantu menjaga ayah yang sedang sakit

A's berkata...

Sabar itu indah...

kad raya adinda amy sensei

kad raya dari Kak Kunang-Kunang

kad hari guru dari Puan Ayu

kad adinda amy

kad adinda amy

award frpm CintaZulaikha

award frpm CintaZulaikha

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award Ten Little Fingers

kad raya dari Cik Amy

cinta dan bola

cinta dan bola

kad raya from kak Miayah

award from cik amy

award dari blog LOVE

bcb

yy