Jumaat, 11 Februari 2011

[ gambar ] hukuman untuk kanak-kanak yang mencuri di Iran






Inilah hukuman yang dijatuhkan kepada kanak-kanak yang melakukan kesalahan mencuri di Iran...

kalau orang dewasa pasti dah kena potong tangan.. tapi memandangkan kesalahan ini dilakukan oleh seorang budak yang berumur 5 tahun, maka hukuman spt ini dijatuhkan..

saya terkedu melihat gambar ini.....menurut sumber yang boleh dipercayai budak malang ini hanya mencuri sebuku roti.. namun kes ini berulang2 beberapa kali...semoga budak ini tidak akan melakukan perbuatan mencuri lagi..


p/s....

21 ulasan:

ria berkata...

mak aih,, kalo malaysia wat mcm nie gak. . konfem org x kan berani lg da nk mencuri. .

ria berkata...

mak aih,, kalo malaysia wat mcm nie gak. . konfem org x kan berani lg da nk mencuri. .

THE LEKAT LEKIT STORY berkata...

tak ke ia terlalu kejam utk kanak2 umo 5 thn?

RaNiA berkata...

kemiskinan memaksa si kecil mencuri..

◕‿◕eizaty◕‿◕ berkata...

bapak giler kejam nyew.. law mlysia p0wn wat gini mmp0s laa

misza berkata...

ini harga yang sikecil kena bayar untuk sebuku roti. memang menyentuh perasaan.

mofaizmz berkata...

betul!! klu buat mcm ni xmustahil org takut nk mencuri kat malaysia ni..

TAPI!!kalau korang tengok situasi semasa di negara tercinta ni.. akan ada golongan2 yg akan buat2 xfaham.. akan ada suara2 sumbang.. akan ada protes sana.. akan ada protes sini.. dan selalunya pihak yg berkepentingan akan menang..

Lieya Farhana Mohd Ali berkata...

kesian nye~~

Lieya Farhana Mohd Ali berkata...

kesian nye~~

Mya Amira berkata...

kesian dia, takde duit nak beli makanan :(

Miss Tira berkata...

Mana boleh! Salah ni.. Ini terlalu kejam walaupun mereka ingin mejalankan perundangan Islam mereka harus tau siapa yang selayaknya dihukum.

“Allah tidak akan menyiksa tiga golongan manusia iaitu kanak-kanak sehingga ia baligh, orang yang tidur sehingga ia bangun dari tidurnya dan orang yang gila sehingga ia sembuh dari gilanya” (Riwayat Bukhari Fi Muslim).

Fahami firman ini....

Khairul Atikah @ Cik Yuki berkata...

setuju dgn mofaizmz...dn kesian ngn budak ni. hmmm..

juju.love.syam berkata...

tak sampai ati lak nak tgk..
kecik sgt
tp pengajaran kan tuk dia...
:(

~AdDy AzMaR~ berkata...

sian dak neyh..tp at least dy da learn lesson..

Kaseh berkata...

budak tu mencuri sebab lapar kan.. :(

cik chopu berkata...

woaa, sangat menakutkan. itu baru hkuman dunia~

aBIL berkata...

kesiannla.. mencuri pon sebab dia lapar...

setuju dgn miss tira...

Ila berkata...

dah pernah tgk gambar ni lama dulu...sian plak tgk budak ni

Eien mohmad berkata...

huhh =='agak terkedu jugak laaa lepas tgk pic2 nehh. hanya budakk kechil kodd. btw, thx reading myblog. (:

eyna azmi berkata...

uishhhh budak kecil tu ... kecian nye .... akak mohon share link

gadis kechil berkata...

sedihnya tgk.bru bdk kecil curi sbuku roti dh dpt hukuman mcm tuh.mcm mana lar kalo kat akhirat nnty.

kad raya adinda amy sensei

kad raya dari Kak Kunang-Kunang

kad hari guru dari Puan Ayu

kad adinda amy

kad adinda amy

award frpm CintaZulaikha

award frpm CintaZulaikha

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award Ten Little Fingers

kad raya dari Cik Amy

cinta dan bola

cinta dan bola

kad raya from kak Miayah

award from cik amy

award dari blog LOVE

bcb

yy