Isnin, 14 Februari 2011

[ kes pergaduhan rumahtangga] bila isteri orang datang menyelamatkan diri ke rumah saya malam tadi...



aku sangat la rasa kesian kat kakak ni.....apalah nasib beliau....selalu bergaduh dengan suami.. dah banyak dah entri pasal ni...tapi pergaduhan malam tadi memberi kesan yang sangat mendalam pada aku...

malam tadi, mungkin tak tahan dengan pergaduhan tersebut.,..akak ( isteri suami yang bergaduh ini datang ke rumah ku, mungkin untuk menyelamatkan diri agaknya....

dah tak pasal2, aku cuba memujuk suami akak yang malang ini supaya bersabar..bertenang, tiada masalah yang tidak boleh diselesaikan...

nasib baik, suaminya bertenang seketika dan aku sempat bawa suami ini ( meskipun dia jauh lebih tua daripadaku) berbicara di luar rumah, pujuk dia..

" cikgu, dia tu isteri tak guna...memang dah lama dah saya fikir nak buang dia.., fikirkan anak-anak saja..." itulah kata-katanya....

" sabar, bang....sabar.." kata aku....

" sabar bang...ya... bawa mengucap....saya tak nak masuk campur hal abg dan kak...tapi yg penting...abg perlu sabar...' tangan ku sempat memegang tangan abang ni..

" mana boleh sabar....!!..

" saya tak berniat untuk masuk campur urusan rumahtangga abang,,, tapi sebagai lelaki, dan suami.. malu kalau bergaduh2 mcm ni.."

aku diam..sambil mendengar dia menyumpah seranah isterinya.,...terkedu juga..hati..

bila berhadapan dengan orang ini... kalau dia berdiri, kita pujuk dia duduk.......kalau ada air..kita bagi dia ,minum...biar sejuk badan sikit,,,

" saya akan suruh akak X balik kejap lagi.....tapi tolonglah...jangan gaduh2 lagi....lagi pun malam-malam ni..malu tak jiran2..semua memandang...

pukul 11.00 malam, aku menyuruh akak x ni pulang ke rumah...

" kak X, saya dah cakap dengan suami kak.....dia dah cool dah sikit.. balik lah kak ya..." kataku..

selepas itu..aku terkedu sendirian selepas akak tu balik......mcm nilah..bila dah sama2 panas....dan dalam rumahtangga perlu ada tolak ansur, saling tegur menegur secara berhemah, baik dan lemah lembut...bukannya dengan herdikkan..tangan naik ke muka...

aku tahu..akak ini..sering menjadi mangsa rumahtangga.....aku tahulah... duduk sebelah menyebelah saja...

Ya Allah..Ya Tuhanku....berikanlah kebahagiaan kepada en X dan akak X ini.....berikanlah kebahagiaan buat mereka.. jauhilah segala yang tak baik kepada keluarga ini....amin..!


p/s:......suami dia memang rapat dengan saya....mungkin dia malu dengan saya .atau pun mungkin dia segan dengan ayah saya yang sedang sakit tu....

entahlah........ adakah aku yg dikatakan masuk campur hal rumahtangga orang??


21 ulasan:

Ayuni berkata...

hm, siannye, slalunye pompuan yg kne...

THE LEKAT LEKIT STORY berkata...

org dah datang minta bantuan.. terpaksa ikut campur dengan niat nak membantu

Kaseh berkata...

lumrah rumahtangga...erm tapi kenapa suami dia marah sampai macam tu sekali..sampai sumpah seranah isteri..besar sgtke kesalahan isterinya.. mesti ada something yg kita taktau kan..akak pun doakan moga pasangan tu dapat tangani masalah dorang dgn lebih matang..mmg tak elok libatkan org luar dlm hal rumahtanga ni...

DyaMohd berkata...

tak..kamu tak masuk campur hal rumah tangga org.dan cara kamu menyabarkan abg X itu adalah tepat.tahnih buat kamu. :)

bjay69 berkata...

sedangkan lidah lagi tergigit...

Cik Rimau berkata...

hurmm.. Takutnye nak kawin.. Sebab takut jd cenggini la.. Huhu

Ila berkata...

hmmm,bila melibatkan masalah rumahtangga ni susah sikit kan...

RaNiA berkata...

salam...bukan kita yg dtg kat dorang..dorang yg dtg kat kita..tak salah klu kita beri sedikit nasihat..:)

Adzriel AB berkata...

ish..melampau beno gaduhnya...

http://adzriel.blogspot.com/2011/02/kasih-sayang-setiap-hari.html

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah. Besar pahalanya mendamaikan rumahtangga orang. Saya, kalau berhadapan keadaan begini memang sesuai bagi minum air juga supaya surut marahnya. tapi pandangan sya bagus kalau baca selawat dan alfatihah manalah tau dgn izin Allah di cool. Wallahualam.

Mountainn climber

eyna azmi berkata...

kadang kadang bila kita ada masalah ...kita perlukan orang utk luahkan...

biasala..hidup berumahtangga ,,sedangkan lidah lagi tergigit

Sekamar Rindu berkata...

eyna azmi,

sangat setuju dengan awak..:)

Sekamar Rindu berkata...

Mountainn climber,

saya lakukan apa yg termampu saja..

Sekamar Rindu berkata...

Adzriel AB,

kalau dah x de tolak ansur..mcm nilah..

Sekamar Rindu berkata...

bjay69,

betul...:)

Sekamar Rindu berkata...

DyaMohd,

syukur...alhamdulillah..

Sekamar Rindu berkata...

kak Kaseh,

suami yang jenis panas baran..mcm ni laa kak..

Sekamar Rindu berkata...

THE LEKAT LEKIT STORY,

memang niat nak membantu..

Sekamar Rindu berkata...

Ayuni,

ya.selalunya mcm tulah...

s.y.a.r.q berkata...

itulah suami isteri selalunye ade berbeza perangai.

kalau sorang hot, sorang lg kene cool.
kalau dua2 hot, memang meletup.
Jodoh Allah yang tentukan. Kita sebagai hambaNya boleh berdoa untuk dapat lelaki yang baik2..

mamai berkata...

campur salah tak campur pun salah, jadi serba salah betul la dunia nie

kad raya adinda amy sensei

kad raya dari Kak Kunang-Kunang

kad hari guru dari Puan Ayu

kad adinda amy

kad adinda amy

award frpm CintaZulaikha

award frpm CintaZulaikha

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award Ten Little Fingers

kad raya dari Cik Amy

cinta dan bola

cinta dan bola

kad raya from kak Miayah

award from cik amy

award dari blog LOVE

bcb

yy