Jumaat, 4 Februari 2011

seandainya jodoh boleh kita beli...berapakah harganya....?



Bila membaca entri di blog sahabat saya Cikgu Imanshah yang memperkatakan soal jodoh, sangat mencuit hati saya.

jodoh ialah rahsia Tuhan..dia lah penentu segalanya...kalau bukan jodoh tetap tidak akan berkahwin juga. contoh terdekat diri saya.. dah pun bertunang sebelum ini, tapi dah bukan jodoh saya....dia dijemput Ilahi seminggu sebelum kami diijabkabul....redha sajalah...

teringat satu artikel "andaikata jodoh boleh dibeli" yang ditulis oleh blogger tersohor sangat memberi kesan pada saya..

katanya...."andaikata jodoh ini boleh kita beli, pastinya kita akan mengumpulkan harta yang banyak dan berkorban serta berhutang berbaris panjang untuk membeli jodoh kita"

betulkah kata-kata ini..?


12 ulasan:

ch!natsu berkata...

mungkin..
xde sape yg mahu kehilangan org yg disayangi kan?
tetapi sesungguhnya Dia lebih mengetahui..

Baity berkata...

JODOH??? kalau boleh dibeli..bnyk la org beli jodoh pakai credit card cenggitu..huu.huu.huu..
JODOH itu dari DIA...DIA menentu segala..hanya DIA tiada yg lain..(",)

mr. & mrs shahrir berkata...

salam, betul ke tunang awk dijemput ilahi seminggu sebelum majlis pernikahan? sedihnya..tabahnya awk

IMANSHAH berkata...

salam

sama2 berdoa agar ada jodoh sebelum kita menutup mata

Kaseh berkata...

SR, terkedu akak bila tau tunang SR meninggal seminggu sebelum diijabkabulkan.. sabar ye dik.. dah ketentuan ALLAH...

::astonishing az:: berkata...

speachless.....Allah tu maha mengasihi..perempuan yg baik kan untuk lelaki yg baik..jodoh pasti akan tiba jugak..

norh berkata...

andaikata jodoh boleh dibeli, kita akan kumpulkan harta yang banyak..jika ditakdirkan jodoh tak panjang, adakah jodoh itu boleh dijual semula?? hmmmmm...

Eyrique Ettiqaz. berkata...

jodoh itu umpama jambatan...semakin panjang jambatan yang ditetapkan oleh ALLAH untuk kita ,semakin lambatlah jodoh kita...jodoh yg lambat selalu jodoh yg terbaik dr 4JJ1 buat kita kerana Dia ingin mengetahui kekuatan kita untuk menghadapi cabarannnya.sesetengah orang ada jambatannya yg pendek,maka cepatlah jodohnya...Jodoh dr ALLAH adalah yg terbaik kerana apabila lelaki itu melihat wanita dan terus menusk ke hati,maka itu adalah jodoh dr ALLAH yg kekal abadi....ia tiada tipu daya drpd syaitan mahupun jin..

eyna azmi berkata...

andai jodoh boleh dibeli makin ramai yang tak kan menghargai jodoh mereka ..sebab lepas nie boleh beli yang baru pulak ..

dLa berkata...

yup saye stuju!

Shikin berkata...

Jodoh hak Allah..
Ia rahsia Allah..manusia hanya berikhtiar...dlm hidup kita jangan putus harapan pada Allah..

Amanina Sofea berkata...

jdoh pertemuan, maut suem di tngan tuhan..
hrap awk brsabar ye..mngkin ada jodohnya..

kad raya adinda amy sensei

kad raya dari Kak Kunang-Kunang

kad hari guru dari Puan Ayu

kad adinda amy

kad adinda amy

award frpm CintaZulaikha

award frpm CintaZulaikha

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award Ten Little Fingers

kad raya dari Cik Amy

cinta dan bola

cinta dan bola

kad raya from kak Miayah

award from cik amy

award dari blog LOVE

bcb

yy