Ahad, 20 Mac 2011

[ gambar bulan hampir dengan bumi ] Jom lihat fenomena Supermoon yang berlaku semalam.....

supermoon di Sepanyol semalam

gambar di Malaysia : sumber: klik sini

supermoon yang berlaku malam tadi : sumber: klik sini

supermoon

gambaran di Surabaya semalam. sumber : klik sini



SUPERMOON adalah fenomena bulan penuh yang paling besar yang hanya berlalu setiap 18 tahun sekali dimana bulan akan berada paling dekat dengan bumi pada malam tadi.. Petikan dariYahoo, “On Saturday afternoon at 3 p.m. Eastern Daylight Time, the moon will arrive at its closest point to the Earth in 2011: a distance of 221,565 miles (356,575 kilometers) away. And only 50 minutes earlier, the moon will officially be full.”

Fenomena Supermoon akan melihatkan bulan 14% lebih besar dan 30% lebih cerah daripada bulan penuh yang biasa. Kebiasaannya apabila berlaku bulan penuh maka akan berlaku ombak besar dan air laut pasang yang boleh mengakibatkan banjir di kawasan rendah di pinggir laut. Ada juga yang kata akan berlaku bencana besar pada malam tersebut tetapi bencana biasa tidak akan dapat diduga.


di mana jantung bulan saya?

22 ulasan:

~aDiBah~ berkata...

patut la bulan masih nampak..walaupon hujan semalam..

nurayunni berkata...

ye la...semlm cantik sgt duk tepi pntai..terang chya buln...

syAfA berkata...

mekaseh share info nie..mmg kawan dari malaysia gtau semalam..

besarnya kan?

Nayang Ahmad berkata...

cantik sangat.. Allahuakbar..

eyna azmi berkata...

kuasa tuhan

storyfromme berkata...

cantiknya bulan kat sepanyol tu.nampak besar je.

manueng berkata...

aiseh...melepas nak tangkap gamba...huhu

Anis Adila Aris berkata...

tak sempat nak tengok malam tadi.. :(

Myra Ayreen berkata...

Meremang bulu roma tengok ..
nice view .. serious !

cujie berkata...

salam SR!

ye, bulan mlm td memg telalu cerah & besar..

kul 4 pagi terang benderang kt luar rmh cam dh kul 7 pgi..

memg mlm td z x dpt tido lena..

AZRUL AZMI berkata...

apa yang menyebabkna supermoon sebenarnya....???


bTW, nice entry.... cantik...

KuNanGKuNanG berkata...

1 lagi tanda kbsran Allah..

hanim azhari berkata...

ow..patotla semalam wlaupon xd lampu terang semacam je

Gen Fujita berkata...

Malam tadi mendung, tak nampak. :(

FasiHaH SupiaN berkata...

subhanallah...cantiknya........

Aya Mea berkata...

subhanalallah...bgtu indah ciptaaNya..

patungcendana berkata...

cantik...tq. :-)

♪..aq[daN]pUteraku..♪ berkata...

ada nmpk smlm..wlopun tk sbesar d spanyol..memg terang..;)

subhanallahh ^^

Sabihah berkata...

ada nampak jugak semalam..tp takut nak amik gmbar..sbb masa tu waktu maghrib...

subhanallah...

Kaseh berkata...

subhanallah.. cantiknyaa.. esp yg kt spain tu lawa kann..dekat je nampakk

dLa berkata...

smlm cri bulan tp hujan tk nmpk. abes hujan bru nmpk, terang sgt. lawa bulan kat sepanyol tu :)

♥ IᴚZ◖∀ᴎ ssʎuuɐ. berkata...

knape kt mlaysia x besar? o.O

kad raya adinda amy sensei

kad raya dari Kak Kunang-Kunang

kad hari guru dari Puan Ayu

kad adinda amy

kad adinda amy

award frpm CintaZulaikha

award frpm CintaZulaikha

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award Ten Little Fingers

kad raya dari Cik Amy

cinta dan bola

cinta dan bola

kad raya from kak Miayah

award from cik amy

award dari blog LOVE

bcb

yy