Jumaat, 18 Mac 2011

[ Gambar ] Perempuan Tunisia Mengandung 12 Bayi Sekaligus



Wanita yang berasal Tunisia ini sedang mengandung 12 bayi. Wanita yang enggan disebutkan namanya itu mengungkapkan kehamilan ini sangat menggembirakan kerana sebelumnya wanita ini mengalami dua kali keguguran. Dia dan suaminya berharap memiliki enam anak laki-laki dan enam anak perempuan. Ketika ini wanita tersebut dikatakan sedang hamil sembilan bulan dan dalam masa menunggu melahirkan.

Namun, para pakar kesihatan mengkritik keras apa dialami wanita ini. Mereka menuduh doktor yang merawat pasangan itu mempertaruhkan kesihatan serta kehidupan ibu dan bayi yang dikandung. Tidak diketahui pengubatan kesuburan apa yang mereka lakukan, tapi suami wanita yang bernama Marwan, mengatakan kalau mereka mengharapkan anak kembar.

Isterinya pula ingin segera memeluk bayi kembarnya dan ingin melahirkan secara normal. Tetapi menurut pakar kandungan itu tidak mungkin. Marwan, yang mengajar di sebuah sekolah di Gafsa, bahagian barat Tunisia, mengatakan kehamilan 12 bayi ini adalah sebuah keajaiban.

"Awalnya aku berfikir bahawa isteriku akan melahirkan kembar dua. Tetapi ditemukan lebih banyak janin," kata Marwan seperti dikutip dari Telegraph.co.uk. Keadaan tersebut menurut Simon Fisher, pakar fertilitas dari University of Oxford, sangat menakutkan. Dia mengatakan kehamilan tersebut dapat terjadi kerana pasangan mengabaikan nasihat dari doktor dengan melakukan hubungan seksual selama pengubatan.

"Kesempatan untuk janin bertahan hidup sangat kecil. Mungkin beberapa dari janin akan hidup tanpa masalah kesihatan tetapi risiko mereka mengalami masalah kesihatan yang serius juga sangat besar," kata Fisher. Keadaan ini juga sebelumnya dialami oleh seorang wanita yang berasal Amerika Syarikat, Nadia Sulaeman, tetapi jumlah bayinya tidak sebanyak wanita asal Tunisia tersebut. Pada Januari 2010, ia berhasil melahirkan lapan bayi hasil IVF (pembuahan buatan).

Pada Mei tahun lalu, wanita InggEris, Nuala Conway, melahirkan enam bayi kembar. Satu dari empat anak perempuan dan dua anak lelakinya meninggal bulan lalu. Pada 1996, wanita Inggeris lainnya, Mandy Allwood, juga hamil kembar lapan setelah mengambili ubat kesuburan.

Mandy ditawarkan untuk menggugurkan beberapa janin demi memberi kesempatan bertahan hidup janin lainnya, tapi dia menolak. Akibatnya bayi kembar lapan, enam anak laki-laki dan dua perempuan, dilahirkan selama tiga hari dan semuanya meninggal hanya dalam waktu satu jam
.


p/s: untungnya........sekali bersalin dapat 12 anak......




sumber: klik sini

38 ulasan:

muhamad hanif berkata...

waahh..rmi anak murah rezeki ;)

muhamad hanif berkata...

waahh..rmi anak murah rezeki ;)

░♥si lampu neon♥░ berkata...

wah...tapi cam rabak siot..arr...scaryy...subhanallah



Jemput3x…hehehe..
# (Silampuneon dah Grad !) Gambar Konvokesyen PISMP 2011- Part 1#
# Berhenti Siar Iklan Heartbeat !#
# Buffered Earnings, AirAsiaX New Zealand (India).#

ibuintan berkata...

alangkah bertuahnya..

harap semua anak2nya sihat dan selamat dilahirkan

NuR si CiKGu RiBeNa berkata...

takutnya tengok

Kembali Senyum berkata...

esht. betul ke ni ? macam x pecaye je,

y-A-n-A berkata...

err.. unik.. dlam masa yg sma menakutkan.. =.='

hanim azhari berkata...

woo..dasyat gile..mintak2 mak ngn anak tu slmt..

ladyzamea berkata...

wah..ni kira pakej ni...tp cam ngeri pulak bila di fikirkan..nak keluarkan sorang pun adoi.....MasyaAllah

ladyzamea berkata...

wah..ni kira pakej ni...tp cam ngeri pulak bila di fikirkan..nak keluarkan sorang pun adoi.....MasyaAllah

Amirrah Zawani berkata...

besarnya perutt..
yea lah byk sgt sbb tu meninggal.. persaingan dalam perut tu..

Izzi MyaZaRa berkata...

mudah2an sumenye slmat...tp memg 1 keajaiban kan...urm..

alexa yussida berkata...

wow ~

hopefully smua slamt lahir la...ade pro n cons jugak sekali ramai nih..huuu

CintaZulaikha berkata...

walawehhhhh...huhuhu..

leh buat pasukan bola sepak nih!!

Citarasa Rinduan berkata...

subhanallah.....
inilah hikmah kalau bersabar..
walau pernah diuji sehingga 2 kali keguguran..
dapat 12 sekali gus


(walau mereka bukan islam...sekurangnya yang islam...pernah hadapi masalah seperti beliau...bersabar..mana tau..ada kembar 3,4 wah!!!!!!)

dLa berkata...

besar nye perut dieee. takut plak tgk.

HATYCIKNUURUL berkata...

salam,.

untung mmg la untung,tapi ya Allah,.seram tengok perot yg nk meletop tu,.haisshh,xdpt nk byangkan,.huhu

DaKCoMeLeSs berkata...

Waaa.... untung tapi menakutkan...(^___^) 12 anak...leh wat 1team bola sepak..ngeee

♥ ch3nta Sadis ♥ berkata...

murah rezeki dye...^^

Cikgu Tie berkata...

Wah,nie dah kira hebat!
sekali mengandung dah sedozen.
Cikgu Tie share yer!

secangkir madu merah berkata...

kuasa tuhan, ruang perut yg sebesar itu boleh duduk 12 org bayi dlm satu masa...subhanaAllah..

Puan Kutu berkata...

uii dasyat.tu la klu ramai nie selalunya dah lahir mesti ada yg meninggal.kesian..

Kaseh berkata...

uishhhh..dia dah bersalin lum tuh? tak pernah dgr lagi sampai 12 baby sekali mengandung...

Kaseh berkata...

akak nak share entry ni kat FB ya

Yang Ja berkata...

wahhh....menakutkan btl....mcm manela anak kat dlm 2...adoii....seram2...

Solihin Zubir berkata...

fuh! besarnya perut..
12org... byk gila kowttt..
subhanallah..

Gen Fujita berkata...

Biar betik. Kucing pun kalah. lol

eyna azmi berkata...

uikssss,,,biar betol ....

kuasa tuhan ....

digital kelok berkata...

woahh..seram nye tengok perot dia!

manueng berkata...

ni baru betul satu team bola sepak...siap ade pemain simpanan sorg...hehe=p

si para para berkata...

gila ah..
tapi risiko tu pun makin tinggi...

Tanpa Nama berkata...

banyaknye...sampai 12 tu..

Sekamar Rindu berkata...

salam....tanpa nama,


saya pun nak 12 juga boleh..?

:)

Sekamar Rindu berkata...

si para para,

risiko memang lah tinggi bro...

Sekamar Rindu berkata...

manueng,

ramainya..mcm mana nak jaga tuuu..

manueng berkata...

tpakse upah maid 8 org la...hehe=p

Lynn Ismail berkata...

takut tgk peyut mcm nk melotop

Tanpa Nama berkata...

kalau sudah rezeki Allah ingin memberi dia 12 anak , tiada salahnya :) ngkin ini adalah rezeki dia :]

kad raya adinda amy sensei

kad raya dari Kak Kunang-Kunang

kad hari guru dari Puan Ayu

kad adinda amy

kad adinda amy

award frpm CintaZulaikha

award frpm CintaZulaikha

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award Ten Little Fingers

kad raya dari Cik Amy

cinta dan bola

cinta dan bola

kad raya from kak Miayah

award from cik amy

award dari blog LOVE

bcb

yy