Selasa, 15 Mac 2011

Siaran Berita Di Nepal Guna Pelita Ayam Masa On Air..

Salah satu stesen televisyen kenamaan di Nepal memulakan siaran berita malamnya dengan cahaya remang. Hal tersebut dilakukan untuk menunjukkan kesan dari selalunya terputus bekalan elektrik. (standbay)

Sejak awal Februari, Televisyen Kantipur hanya menggunakan minyak tanah untuk menyinari lampu dalam siaran berita yang tayang selama 30 minit.

Ketua redaksi Kantipur mengatakan bahawa tujuannya dibuat seperti untuk memberikan tekanan kepada pemerintah untuk mengatasi masalah.

Nepal ketika ini mengalami pemotongan aliran elektrik selama 12 jam sehari, demikian laporan BBC.

"Kami ingin pemerintah membaiki keadaan ini secepat mungkin," ujar ketua redaksi Kantipur Tirtha Koirala.

"Sejauh ini kami mendapatkan respon positif dari para penonton, tapi belum ada tanggapan sama sekali dari pemerintah," sambungnya.

Meskipun memiliki potensi untuk menggunakan sumber tenaga air, tapi keperluan elektrik di Nepal hanya mencukupi setengahnya dari keperluan negara tersebut.

Perang dengan pemberontak Maois yang berlangsung selama 10 tahun dan berakhir pada 2006 lalu membuat pelaburan sukar masuk.

Ditambah lagi dengan rosaknya pusat kawalan elektrik kerana banjir melimpahnya air Sungai Kosi pada 2008.

Koirala mengatakan bahwa dia akan terus menyiarkan berita seperti ini hingga pemerintah mahu memberikan tindakan sewajarnya.




p/s: tak dapat bayangkan kalau kat Malaysia pun jadi mcm ni........ishhhhh..

p/s: terpaksa tido awal...esok ada Seminar GPK di Seremban...mana2 komen saya akan balas esok....tq


sumber: Klik Sini


40 ulasan:

hanim azhari berkata...

kesiannye..seb baik kt mlysia xcam ni bersyukurnya :)

kira kekuri berkata...

wahh sampai camtuh sekali ya? terkejut orang..huhu

adan berkata...

salah satu cara nak mengingatkan kerajaan.. ok gak ni.. hehe

HATYCIKNUURUL berkata...

aah,buat trkjut org yg tgk,tp kre sykur la,ade jgk brite yg bley d smpaikn,.

ade jgk moralnyer entri ni bg keinsfn pd mreka2 yg xtau nk hrgai elktrik,.hurmm,.

dLa berkata...

kesiannyaa.

Budak Botak berkata...

negara diorg miskin, sb tu byk warga Nepal dtg sini bekerja...

CintaZulaikha berkata...

ish2...hmm. kesian sgt. tp btol jugak apa yg drg buat tuh...klu tak kerajaan tak prihatin pon..

maira berkata...

alhamdulillah.. syukur Allah di atas nikmat di bumi Malaysia :)

eyna azmi berkata...

nampak ke nanti

eyna azmi berkata...

nampak ke nanti nak baca

eyna azmi berkata...

nampak ke nanti nak baca

eyna azmi berkata...

nampak ke nanti nak baca

eyna azmi berkata...

nampak ke nanti nak baca

eyna azmi berkata...

nampak ke nanti

eyna azmi berkata...

nampak ke nanti

muLan berkata...

erm, rase cm unik pon ade... jimatkan elektrik (esplly tuk negara maju)

Nora Shahaira berkata...

oo..ada seminar..ingat nak tido awal pasal tak de letrik..hehe

ibuintan berkata...

elok jugak tu berjimat cermat..

izlyann harianti berkata...

dlm zaman moden begini, rsenyer x daya nk hidup tanpa tenaga letrik, nk msk, tgk tv, psg kipas, gsok bju, smua nk letrik3...huhuhu

Dda Ly berkata...

sampai cemtu skali...sbb tu la kite kne sentiasa ingat..kalau kite susah, ade roang len yang lebih susah...:)

meh ke rumah..
~like mother like son~
keep in touch ye..♥♥♥

Gen Fujita berkata...

Menarik. Elok gak terus je guna pelita minyak tu, jimat elektrik, jimat tenaga. Rasanya stesen tv lain pun elok ikut sama. He he...

cik sakdi berkata...

jangan government pon buat donno sudah la. hehe

Dinas Aldi berkata...

Allah kesiannya depa..

Sekamar Rindu berkata...

kak Dinas,

sangat kesian...Nepal salah satu negara yg miskin..

Sekamar Rindu berkata...

cik sakdi,

:)) harp2 tidak...la

Sekamar Rindu berkata...

Gen Fujita,

hehehe...cadang terbaaaek.:)

Sekamar Rindu berkata...

Dda Ly,
'
dlam semua aspek semua kena beringat....betul..

Sekamar Rindu berkata...

izlyann harianti,

betul..:)..blackout kejp pun dah rimas..ni takde elektrik...

Sekamar Rindu berkata...

ibuintan,

hehe..tu terrrrrlku berjimat...

Sekamar Rindu berkata...

Nora Shahaira,

hahahahha..ishh..:)

Sekamar Rindu berkata...

muLan,

kalau negara maju..lagi tak mahu kan..??

Sekamar Rindu berkata...

eyna azmi,

hehehe..entah laa kak...:)

Sekamar Rindu berkata...

maira,

alhamdulillah..negara kita tak mcm tu..:)

Sekamar Rindu berkata...

CintaZulaikha,

dia nak minta respons kerjaaan dia..kadang2 kena buat '
"gila" jugaaa.

Sekamar Rindu berkata...

Budak Botak,

betul....negara yang miskin..terpkasa buat mcm tu

Sekamar Rindu berkata...

dLa,


sangat rasa kesian...:)

Sekamar Rindu berkata...

HATYCIKNUURUL,

hehehe....moga ada yg akan berjimat elektrik..pas ni..:))

Sekamar Rindu berkata...

adan,

yaaa..salah satu cara....:)

Sekamar Rindu berkata...

kira kekuri,

org akan buat apa saja bila terdesak...:)

Sekamar Rindu berkata...

hanim azhari,

perlu bersyukur sangat..

kad raya adinda amy sensei

kad raya dari Kak Kunang-Kunang

kad hari guru dari Puan Ayu

kad adinda amy

kad adinda amy

award frpm CintaZulaikha

award frpm CintaZulaikha

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award Ten Little Fingers

kad raya dari Cik Amy

cinta dan bola

cinta dan bola

kad raya from kak Miayah

award from cik amy

award dari blog LOVE

bcb

yy