Selasa, 12 April 2011

[ gambar] detik-detik kelahiran bayi dalam sebuah keluarga yg teramat miskin...


Semua dilakukan dengan penuh risiko baik untuk siibu
mahupun anak yang dikandungnya....


Saat-saat mahu melahirkan, di dalam rumah yang sangat sederhana sekali


Ketika merasakan kesakitan di malam yang gelap, dengan hanya diterangi lilin


Ketika menunggu kelahiran

Selepas bayi sudah dilahirkan...tali pusat belum dipotong

bayinya dibiarkan tanpa pakaian

Semiskin manapun bayi tetap diberikan susu....


walau di mana pun kita...hargailah jasa-jasa ibu kita.....jasa ibu dibawa ke syurga....


dalam Kosmo hari ini, si anak sanggup membakar rumah ibunya kerana ibu enggan memberikan RM 200......adakah patut?


tiba-tiba teringat pada arwah ibu saya.....

alfatihah buat arwah ibu saya.......moga rohnya dicucuri rahmat oleh Allah swt..amin.

55 ulasan:

THE LEKAT LEKIT STORY berkata...

tersentuh hati.. sy pun bakal ibu.

Fizalinolie berkata...

Siannya... Tu lah ramai yang sekarang ni melayan ibu bagaikan kain buruk. Ya Allah! Sedih melihat keadaan seperti ini berlaku...

ladyzamea berkata...

tiba2 rasa nak menangis lah pulak..
bukan senang nak melahirkan anak...
sakitnya hanya ALLAH yg th...
inikan pulak dlm keadaan serba kekurangan mcm tu...
SUBHANALLAH!!

azwa amani berkata...

amani pun rindu arwah mak..entry ni uat amani sedih...wuuuuuuaaaahhh ;(..lari nak nagis jap

Anitafasha berkata...

Sebab tu kite sbgai ank kena hargai pengorbanan ibu kte.

eyna azmi berkata...

syukur ...kita kat malaysia .tak seteruk mereka ..

alfatihah untuk ibu SR ...

halila Ibrahim berkata...

kesian la.. tak leh nak bayang.. betapa bertuah nya kita..

Eyrique Ettiqaz. berkata...

al-fatihah utk ur ibu...moga2 Allah mencucuri rohnya dan ditempatkan dlm klgn org beriman.

cikseliparjepun berkata...

syurga dibawah telapak kaki ibu, hargai ketika dia ada, ingatilah setelah dia pergi dgn berdoa setiap masa..

Lilyel berkata...

Ya Allah, miris banget...

d_LA berkata...

sangat daif keadaan tu..mmg insaf tgk, tp beliau ttp jaga anak tu kan walau ssh camne pun..

Al-Fatihah buat arwah ibu SR

Puan Kutu berkata...

emm kasihnya ibu bawa ke syurga.terharu tgok semua gambar nie....:)

Puan Comei berkata...

bayangkan kita di tempat dia... betapa bertuahnya anak2 kita yg di lahirkan dengan segala kemudahan. kuar2 je duk dlm aircond, siap baju lawa2, tak ada susu ibu boleh ganti dgn susu cap -------- ** mcm2 yg ada di pasaran.

syuwai berkata...

aduuh~ sungguh menyayat hati >.<

al-fatihah juga buat arwah ya

´¯`·.¸¸.·♥ amirah liyana´¯`·.¸¸.·♥ berkata...

Al-fatihah untuk arwah ibu...

Ila berkata...

susu ibu tetap terbaik..ila pun rindu kat arwah mak..hanya orang yg dah kehilangan ibu akan lebih paham betapa kosongnya tanpa ibu

ibuintan berkata...

Al-Fatihah buat arwah ibu SR

doakan ibu sentiasa setiap waktu, ibulah segalanya

dLa berkata...

anak2 skrg da mkin besar kepala dgn mak ayah. sedih.

Amirrah Zawani berkata...

Ya Allah.. jahatnya anak yg sanggup bakar rumah emak tu.. tergamak dia.. sayangilah emak anda.. jasa emak mmg banyak sangatttt :)

lady dayana. berkata...

semoga roh ibu sr dicucuri rahmar. syukur lah sape2 yg masih punya ibu. sayang ibu :)

Fatimah Zahra' berkata...

sebagai anak, kita tak lari dari melukakan hati ibu kita. sungguh, pengorbanan ibu itu tak boleh diukur.

Sheriffa berkata...

sedihnyer tgk...

Fikri Rais berkata...

syukur apa yang ada...

ikatankasihku berkata...

Kelahiran ...sesuatu yg menginsafkan kita sebenarnya, membuatkan kita teringat segala yg ibu kita telah korbankan termasuk nyawanya sendiri......
moga anak2ku sentiasa hargai setiap pengorbanan ini.....

CintaZulaikha berkata...

sangat sedey~~humm...

Axie04 berkata...

sedih
sedih dengar kisah ni
lagi sedih mengenangkan pembuangan bayi skang ni
sedih sangat
tersentuh rasa hati

Schubert Serenade berkata...

ibu mereka pon ibarat ibu kita juga:)

Sekamar Rindu berkata...

Schubert Serenade,

ya...betul tu...

Sekamar Rindu berkata...

Axie04,

sangat malang bila ada kes mcm ni..

Sekamar Rindu berkata...

CintaZulaikha,

memang sedih..kak

Sekamar Rindu berkata...

ikatankasihku,

kelahiran semoga memberi rahmat dan kegembiraan pada ibu bapa..

Sekamar Rindu berkata...

Fikri Rais,

memang syukur..

Sekamar Rindu berkata...

Sheriffa,

itulah realiti kehidupan di negara org..syukur tak ada yg mcm ni di negara kita..

Sekamar Rindu berkata...

Fatimah Zahra'.

betul tu..tapi bila dah melukakan hati ibu..sebagai anak perlu memohon keampunan atas kesalahan yg berlaku..

Sekamar Rindu berkata...

lady dayana,

terima kasih...

Sekamar Rindu berkata...

Amirrah Zawani,

memang jahat..itulah yang berlaku..sangat malang ada anak mcm ni..

Sekamar Rindu berkata...

dLa,

mungkin pengaruh2 kawan dll yg menyebabkan hal ini berlaku..

Sekamar Rindu berkata...

ibuintan,

terima kasih...ibuintan..

Sekamar Rindu berkata...

Ila,

memang..susu ibu tiada tandingannya di dunia ini..

Sekamar Rindu berkata...

syuwai,

sangat menyedihkan..sungguh mengharukan..

Sekamar Rindu berkata...

Puan Comei,

tak dapat nak bayangkan.mcm mana kalu kita ditempat mereka tu..

Sekamar Rindu berkata...

Puan Kutu,

kasih ibu bawa ke syurga...kasih ayah berkorban jiwa dan raga..

Sekamar Rindu berkata...

d_LA,

memang daif...

Sekamar Rindu berkata...

Lilyel,

kita kena bersyukur ke hadrat Allah swt kerana di negara kita tak ada yg mcm tu.

Sekamar Rindu berkata...

cikseliparjepun

ibu adalah segala2nya..

Sekamar Rindu berkata...

Eyrique Ettiqaz,

terima kasih..:)

Sekamar Rindu berkata...

halila Ibrahim,

ya..sangat bertuahnya kita..

Sekamar Rindu berkata...

eyna azmi,

ya..kat malaysia tak ada yg mcm ni..

Sekamar Rindu berkata...

Anitafasha,

betul..kita perlu hargai...segala jasa2 dan pengorbanan ibu bapa kita.

Sekamar Rindu berkata...

azwa amani,

alfatihah buat arwah awak juga...cik azwa..

Sekamar Rindu berkata...

ladyzamea,

sangat menyedihkan....

Sekamar Rindu berkata...

Fizalinolie,

kadang2 bila anak dah besar..terlupa akan jasa2 ibu dan bapa..kononnya sibuk..mana leh mcm tu.

Sekamar Rindu berkata...

THE LEKAT LEKIT STORY,

sangat tersentuh...

Sekamar Rindu berkata...

terima ksih atas komen2 sahabat-sahabt saya,,,

**::CIKNUURUL::** berkata...

sy slalu lmbt komen dh skang,.huhu,..sdihnye tgk diorg ni,.dgn baby xpkai bju,sjuk2 cmtu,.mkn xckup,.haiss,alhmdlillah kte xcmni kn,.mntak jauh la,.

kad raya adinda amy sensei

kad raya dari Kak Kunang-Kunang

kad hari guru dari Puan Ayu

kad adinda amy

kad adinda amy

award frpm CintaZulaikha

award frpm CintaZulaikha

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award Ten Little Fingers

kad raya dari Cik Amy

cinta dan bola

cinta dan bola

kad raya from kak Miayah

award from cik amy

award dari blog LOVE

bcb

yy