Ahad, 3 April 2011

Pelajar dipukul hampir dua jam

PARAH... keadaan Saiful Syazani yang parah akibat dipukul gurunya, Khamis lalu.

ARAU: Guru syaitan! Demikian gelaran yang patut diberi kepada seorang guru lelaki sebuah sekolah agama, di sini, yang sanggup membelasah seorang murid lelaki berusia tujuh tahun sehingga koma, Khamis lalu.

Dalam kejadian kira-kira jam 7 malam, guru berusia 26 tahun itu juga dikatakan bertindak kejam apabila mengikat tangan mangsa, Saiful Syazani Saiful Sopfidee di tingkap asrama sekolah berkenaan sebelum membelasahnya.

Difahamkan, guru terbabit tidak mengendahkan walaupun mangsa merayu dan menangis supaya perbuatan itu dihentikan.

Sumber polis berkata, mangsa yang diikat dan dipukul hampir dua jam itu bagaimanapun pengsan selepas mengalami kecederaan dalaman di kepala dan badan akibat dipukul bertubi-tubi oleh guru terbabit.


Katanya, guru terbabit berang dengan mangsa yang enggan mengaku terbabit dalam beberapa kejadian kecurian di asrama sekolah berkenaan sebelum itu.


Difahamkan, sebelum itu mangsa pernah dua kali dipukul suspek akibat enggan mengaku mencuri barangan milik pelajar lain di asrama sekolah.

“Selepas mangsa pengsan, guru terbabit panik dan memanggil guru lain sebelum membawa mangsa ke Hospital Tuanku Fauziah (HTF), Kangar, kira-kira jam 1.30 pagi kelmarin,” katanya.

Bagaimanapun, mangsa kemudian dipindahkan ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), Alor Setar kira-kira jam 3 pagi kelmarin dan kini ditempatkan di Unit Rawatan Rapi (ICU).

Bapa mangsa, Saiful Sopfidee Marzuki, 34, berkata dia hanya mengetahui kejadian itu kira-kira jam 8 malam kelmarin melalui ibunya ketika anak tunggalnya dipindahkan ke HSB.

“Saya bergegas ke HSB dan sebak melihat keadaan anak saya kini terlantar koma dengan mukanya bengkak selain lebam di mata dan pipi kiri.

“Malah, ada kesan melecet di tangannya kesan akibat diikat dan kini terpaksa menggunakan mesin bantuan pernafasan,” katanya ketika ditemui di HSB, Alor Setar, semalam.

Saiful Sopfidee yang juga pemandu pelancong di Jitra berkata, dia terkejut apabila dimaklumkan anaknya terbabit dalam kecurian kerana dia bukan nakal dan lebih banyak mendiamkan diri.

Katanya, anaknya tinggal bersama keluarga angkatnya di Kangar sejak kematian ibunya, Jahiyah Che Amat pada 2006 dan kali terakhir dia berjumpa Saiful Syazani setahun lalu.

“Muka anak saya betul-betul seiras arwah isteri saya. Doktor kini memaklumkan keadaan anak saya semakin kritikal,” katanya yang kemudian membuat laporan di Balai Polis Alor Setar, malam kelmarin.

Katanya, dia mahu individu yang terbabit dalam kejadian itu dihadapkan ke muka pengadilan dan menerima hukuman setimpal dengan apa dilakukan terhadap anaknya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Arau, Superintendan Mohd Nadzri Hussain ketika dihubungi berkata, mangsa dipercayai dipukul kerana disyaki sering mencuri duit seorang pelajar sebelum aktivitinya dilaporkan kepada seorang warden di situ yang juga suspek utama kes ini.

“Suspek yang juga guru sekolah itu menyerah diri di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Arau, petang kelmarin,” katanya.

Mohd Nadzri berkata, suspek kini direman tujuh hari bagi membantu siasatan dan polis kini menyiasat secara menyeluruh mengenai motif dan punca kejadian itu.

Kes disiasat mengikut Seksyen 324 Kanun Keseksaan kerana mendatangkan kecederaan parah.





14 ulasan:

Miss Ran berkata...

teruknye..cm ne lah guru tu tk sdr eh

Emma berkata...

macam-macam la manusia skrg..
tu la jd kalau xkawal kemarahan..
meh tgk tips redakan marah kt blo sy..hehe

Fitri Senin berkata...

ya allah kejam nye cikgu..kalo bdk tu jd pape kan susah..

hanim azhari berkata...

eerkk cikgu ni kalau nk lepas tensen jgn la kat murid2 bhye huhu

CintaZulaikha berkata...

apa msalah cikgu tu...baik gi jadi bouncer dr jadi cikgu klu keja nak mukul org..bodo~~

ibuintan berkata...

suhanallah... kenapa sampai jadi macam ni


alfatihah kepada adik Saiful Syazani

nurayunni berkata...

cikgu2 zaman skrg nie..xde sifat sabar lansung...denda care lain kalu bdk nie bersalh..:(

mella berkata...

banyak cara lain, kemukakan saksi n tgk tol ke tak..kesian budak tuuu~~umur setahun jagung baruu~~~ Y___Y

amira baharudin berkata...

hm. tak perlu nak terkejut lar kan even itu adalah seorang ustaz di sekolah agama itu. sebabnya, bila kemarahan datang, kawan nya syaitan lar. ingat kan bila dah hantar anak tu masuk pintu pagar skolah, anak tuh dah selamat.
takpelah, smoge budak tuh sembuh. amin. mesti ade hikmah nya.

Tanpa Nama berkata...

Budak baru darjah satu, masih belum ada cukup akal. Biasa budak besar tu, masih terkencing terberak dalam seluar kat sekolah. Ambik duit tu pun bukan dia berdosa, sebab dia belum faham. Patut didik bukan dibelasah. Sedih baca cerita ni.

RaNiA berkata...

lelaki tu memang tak layak jadi guru..semoga dapat balasan yang setimpal dunia akhirat..

Mrs. Amad berkata...

tumpang share eh..?

ini aku berkata...

ni la akibat bertindak tanpa berfikir dulu Nauzubillah

Amyra berkata...

mcm gitu jd cikgu?? mmg x layak ahh..org mcm tu ptut kena hukum gantung..itu je yg layak utk dia..the jerk guy!

kad raya adinda amy sensei

kad raya dari Kak Kunang-Kunang

kad hari guru dari Puan Ayu

kad adinda amy

kad adinda amy

award frpm CintaZulaikha

award frpm CintaZulaikha

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award Ten Little Fingers

kad raya dari Cik Amy

cinta dan bola

cinta dan bola

kad raya from kak Miayah

award from cik amy

award dari blog LOVE

bcb

yy