Isnin, 2 Mei 2011

kisah santai malam pengantin


Dalam keheningan malam penuh syahdu, Ramli masuk ke kamar kerana mengantuk. Dilihat isterinya sudah berselimut dari hujung rambut ke hujung kaki. Malu agaknya...

Maklumlah malam pertama…” bisik hati Ramli. Dimatikanya lampu dan ia pun berbaring di katil. Dicelah2 suara kodok menyeru pasangannya, terdengar suara isteri berbisik, penuh romantis,

“Buah papaya dah masak ranum, bila tupai nak datang merasa ?”

“Aaahhh sudah..., apa citer ni?” tanya Ramli dalam hati.

Separuh malam dia terbaring berfikir. “Oooh, agaknya isteri aku teringat kampung halaman.. sian.. sampai mengigau? Takpelah, biarlah dia tidur” bisik hatinya penuh understanding.

Malam ke 2 adegan yang sama cuma dialognya agak berbeza. Bisik isterinya..,

“Sawah bendang dah siap dibajak, bila pak tani nak turun menyemai..?”

“Kesiannya bini aku.. masih ngigau lagi.. aku mesti cari penawar !” Ramli bertekad.

Esok harinya, Ramli bercerita pada ayahnya yang kebetulan datang untuk bertanya khabar `pengantin baru’.

“Laaaa..” keluh ayah Ramli, “Sia-sia aku hantar belajar sampai Universiti, benda cam ni pun kau tak paham?”.

Ayahnya pun mula bercerita perihal adam & hawa, laila & majnun, romeo & juliet (segala yang relevan untuk pengantin baru je!) Sepatah cakap orang putih “about the birds & the bees”.

“Oooh... cam tu...” sengih Ramli, “baru saya paham." Taulah apa nak buat malam ni!” sambung si Ramli.

Malam yang sangat ditunggu2, Ramli pun tiba… adegan sama dikamar tidur. Cuma kali ini isterinya membisu seribu bahasa.

“Aaaah.. nape pulak senyap, takkan dia give up..” tertanya2 si Ramli. Setelah sekian lama tanpa suara dari isteri, Ramli pun berkata,

“Dah lapar betul rasanya perut, boleh tupai datang merasa?”

Malam dingin semakin sunyi.. tak jawab pun…

“Kain pelikat dak disinsing rapi, boleh pak tani turun menyemai ?” pun masih takde jawaban Ramli mencuba lagi.

“Juruterbang dah siap sedia… boleh pesawat turun mendarat ?”

Sayu sekali jawapan si isteri dari bawah selimut, “Maaf tuan... landasannya baru saje banjir…!”

moral:..nak kawin pun perlu ada ilmu...dan jauhkan diri dari menghampiri zina..



80 ulasan:

angkasa berkata...

tak faham part banjir tu..

EYFAalias berkata...

ahahahhahaahhaha. cool ! :)

Angah Sepet berkata...

hahaha.kan dah banjir..kene tunggu surut la pulak..

Zana :) berkata...

hahaah! lawak gila part banjir tu.. kakaka.

Zana :) berkata...

hahaha lawak gila part banjir tu. kakaka xD

aliarosli berkata...

hhahhahahahha, bilenye nak surut? tunggu seminggu

hahhahahahhaha, sungguh nerd

aza berkata...

:D

hahaha... ada plak..
lawak laah

diana berkata...

hahahha!! lawak2...tergelak sy bace..

Ekha Miranda berkata...

haha..bermadah2 la sgt.amek ko.:p

wida berkata...

hehe..kelakar. cam org dulu pulak guna bahasa kiasan ni

~Eizny Ejan~ berkata...

hahaha so funny :)

mendatak hijau berkata...

berlapik betol ayat nye..hehehhe

wiwy berkata...

HAHA best gilaaaa :D
dah banjir pulak,cepat lahh surut :)

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ berkata...

btoi2..tu semua kena blajar..jgn main redah ja...

tapi bab yg landasannya baru saje banjir yg tu yg tak boleh blah tu...

Dinas Aldi berkata...

kahkah zaman sekarang ni pun masih berkias2 lagi ya, bagus bagus!

dya mohamad berkata...

cool gile cerita ni.hahaha
xoxo
dyapunyabelog.blogspot.com

saya gemuk saya comel..^^ berkata...

hahahahaaaaaaaaaaaa....rajin gile bermadah2

ikien lurf berkata...

ilmu berpantun ni...bagus kn org melayu sesuatu kata-kata yang cuba disampaikan dengan kiasan.....kalau org tak tahu mkna kiasan ni...dia xkan faham laa....tp part banjir tu xbley blaa laaa...hahaha

Anitafasha berkata...

Ayat yg tersirat dengan makna yg mendalam. hahahaha

dwaty berkata...

macam pernah ku dengar ladasan2 ni... tp dimana ya??? hikhik

C I K . F Y Z A berkata...

aduhai... sekali keluar ayat bunga-bunga... eden pun fikir dua tiga kali jugak makna nya...

fromjarn berkata...

so sweet~

zana berkata...

errr... haha... setuju dengan mentadak hijau... penuh dengan 'falsafah' pengantin baru nie...

SiS NaD berkata...

SaLaM....

HeHe!~ BKiaS SuNGGuH!~ (^_____^)V

Bigdaddyz berkata...

zaman sekarang ni sudah tiada kiasan2 begitu,yang terkini...ready or not!

Puan Nurul berkata...

hehehe..klakar betul cerita nih..hahaha

**::CIKNUURUL::** berkata...

errr,hehe,.huhu,.puase la suaminye smnggu,.heee

Pengasas berkata...

seronok benar berada di kamar ini... bahagia rasanya ...

MulutPayau berkata...

hahaha...aduhaiiii siannya....

farhan asyraf berkata...

haha banjir tu wet dream kan? kekeke lawak :)))

maira berkata...

kikikiki.... lawak betullah...

jauhilah zina kerana ia merosakkan keturunan kita.. nauzubillahimin zaliq, mintak dijauhkan dari kita ye dik..

rose --{@ ibuRafiq @}-- berkata...

wakakakak banjir la pulok..takpe2..tunggu surut..ahahaha

farel berkata...

hahaha....sunguh berlapik kiasan pengantin..like!!!

CintaZulaikha berkata...

walaweh..kihkhkih..pandai tol bini dy berpantun..zaman skrg ni da tak dpt da gamaknya~~

deux-k berkata...

haha...ambik ko...puase r ko pas2...haha

storyfromme berkata...

hahaha...banjir?

Nenek Kebaya berkata...

hehehe..org laki pandai2 la yerk..

Fikri Rais berkata...

kias kias bertambah seri kamar suami isteri.. :)

chah berkata...

so funnny...cume part bnjir mula2 tak faham

abu muaz berkata...

he,hee...

Sekamar Rindu berkata...

abu muaz,

tuan gelak nape..hehehe..

Sekamar Rindu berkata...

chah,

tak faham banjir...hehe..saya pun tak faham..hehe..:P

Sekamar Rindu berkata...

Fikri Rais,

biasalah suami isteri..kias mengias...biasa laaa

Sekamar Rindu berkata...

Nenek Kebaya,

pandai lah sikit2...:)

Sekamar Rindu berkata...

storyfromme,

hehee..aah..banjir..

Sekamar Rindu berkata...

deux-k,

nak berkias sangat..hehe..

Sekamar Rindu berkata...

CintaZulaikha,

zaman sekrang ni dah tak sempat lagi dah nak berkias2nya...hehe..

Sekamar Rindu berkata...

farel,

memang sungguh berlapik..tak akhirnya..diri sendiri yang rugiiii.

:)

Sekamar Rindu berkata...

rose --{@ ibuRafiq @},

kena tunggu seminggu juga nak buleh surut..:))

Sekamar Rindu berkata...

maira,

menghampiri zina pun dah tak leh..apa lagi buat..

Sekamar Rindu berkata...

farhan asyraf,

hehhee....

Sekamar Rindu berkata...

MulutPayau,

memang kesiannya....

Sekamar Rindu berkata...

Pengasas,

memang seronok Dr..:))

Sekamar Rindu berkata...

**::CIKNUURUL,

kena lah puasa cik nurul..:)) tak pe bukannya lama sangat..:)) seminggu je..

Sekamar Rindu berkata...

Puan Nurul,

sekali sekala..tak pe kelakar kan.:)

Sekamar Rindu berkata...

Bigdaddyz,

hehe..zaman dah berubah....:)

Sekamar Rindu berkata...

SiS NaD,

berkias yg merugikan..

Sekamar Rindu berkata...

zana,

hehhehe...:)

Sekamar Rindu berkata...

fromjarn,


hehhe..sweet ke.?

Sekamar Rindu berkata...

C I K . F Y Z A,

susah nak faham ke..??

Sekamar Rindu berkata...

dwaty,

hahhaha..:)

Sekamar Rindu berkata...

Anitafasha,

ayat memang tersirat....:)

Sekamar Rindu berkata...

ikien lurf,

hehee..org melayu memang kaya dengan pantun berkias ni..

Sekamar Rindu berkata...

saya gemuk saya comel.,

memang rajin ..:))

Sekamar Rindu berkata...

dya mohamad,

cerita yang biasa2 saja..:)

Sekamar Rindu berkata...

kak.. Dinas Aldi,


zaman sekrang ni dah tak de dah berkias mcm ni..rugi dan buang masa je..

Sekamar Rindu berkata...

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™,

hehhe.....:))

Sekamar Rindu berkata...

wiwy,

hehehe..cepat laa surut..:)

Sekamar Rindu berkata...

mendatak hijau,

memang berlapik..

Sekamar Rindu berkata...

~Eizny Ejan~,

sekali sekala lawak tak pe..:)

Sekamar Rindu berkata...

wida,

hehehe..:))

Sekamar Rindu berkata...

Ekha Miranda,

madah yg merugikan..:)

Sekamar Rindu berkata...

angkasa,

tak faham..tak pe..:)

Sekamar Rindu berkata...

EYFAalias,


hehhee..:)

Sekamar Rindu berkata...

Angah Sepet,

lama juga tuuu..nak leh surut..

Sekamar Rindu berkata...

Zana :),

hehhe..

Sekamar Rindu berkata...

aliarosli

seminggu laaa nak surut.:)

Sekamar Rindu berkata...

aza,

sekali sekla tak pe melawak kan..:O

Sekamar Rindu berkata...

diana,

berkias sangat...padan muka..:))

Sekamar Rindu berkata...

terima kasih atas komen2 sahabat semua...:)

kad raya adinda amy sensei

kad raya dari Kak Kunang-Kunang

kad hari guru dari Puan Ayu

kad adinda amy

kad adinda amy

award frpm CintaZulaikha

award frpm CintaZulaikha

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award Ten Little Fingers

kad raya dari Cik Amy

cinta dan bola

cinta dan bola

kad raya from kak Miayah

award from cik amy

award dari blog LOVE

bcb

yy