Isnin, 6 Jun 2011

Di Ghana, hanya wanita yang dibenarkan menunggang motorsikal...kerana penunggang lelaki seringkali merempit di jalan raya..




Di Ghana, motor hanya boleh digunakan kaum perempuan saja. Di negara lain, motor boleh bebas digunakan siapa saja asal sudah cukup umur dan punya lesen. Hal ini berbeza dengan yang diterapkan oleh Kementerian Pengangkutan di Ghana. Kerana di Ghana hanya wanitalah yang boleh menggunakan pengangkutan ini.

Peraturan ini diperkenalkan di kota Bawku, Ghana sejak tahun lalu. Alasan paling mudah mengapa lelaki tidak dibenarkan menunggang motorsikal adalah senang, iaitu kaum lelaki selalu menyalahi undang-undang lalulintas dan lain-lain kesalahan yang berkaitan dengan perlumbaan sesama mereka...

Apa kata peraturan di Ghana ini dilaksanakan juga di negara kita...?.. ini boleh mengurangkan kes-kes mat rempit jalanan yang selalu bermaharaja lela..sekarang ni..




25 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

setuju sgt la kalau buat kat msia..
sbb pmpuan2 bwk moto sopan2 sikit..

tp xtahula kalau laki pakat menyamar jadi pompuan semate2 nk tunggang moto

-cikti (skrg dh xde blog)

aQi + GenGkey berkata...

kalo camtu xdela posmen..
pasni kne panggil poswoman..
ahax..:D

Siti Nadzirah Zakariah berkata...

kalau lah peraturan tu ada. seronok nya ! boleh merempit hari hari. lelaki dok umah masak ye..:)

Amanina Sofea berkata...

salam..
kalo kt mlaysia mcm nie..
xdela lg psangan coule naik mto :P

MiLanGurLz berkata...

eh eh. tapi kannn. pompuan skang pon ganazz2 jugakk kalo bawak moto. hik3x. =)

si para para berkata...

bimbang terlahir pula minah rempit..

Norsha berkata...

setuju2...kecuali dlm keadaan2 tertentu saja lelaki dibenarkan...

cantekk berkata...

ha, bole jgk, tp nk adil lagi, dlm smgu tu tetapkan hari ape utk penunggang llk, ppuan.. ;-D

kella berkata...

hehehehehe... boleh tak komen itu je? =)

have a gud day... :)

cik sakdi berkata...

banyak la nyah lepas ni SR. hehe

~ raihazi ~ berkata...

hihihiihihi klu lah kat m'sia pun buat mcm tu :)

Ila berkata...

biasalah ,lelaki memang suka merempit

Sekamar Rindu berkata...

Ila,

tak semua lelaki mcm tu.....

Sekamar Rindu berkata...

~ raihazi ~

kalau kat malaysia mcm tu..memang parah la jwbnya....

Sekamar Rindu berkata...

cik sakdi,

nyah?hahaha...mungkin juga laaaa

Sekamar Rindu berkata...

kella,

boleh..:))) tak de salahnya..:)

Sekamar Rindu berkata...

cantekk,


hehehe..cadangan yg baik tuuu..:))

Sekamar Rindu berkata...

Norsha,


dalam kes2 kecemasan dibenarkan laa..

Sekamar Rindu berkata...

si para para,


minah rempit...:)) kemungkinan ada tuu..

Sekamar Rindu berkata...

MiLanGurLz,

yaa..skrg ni ada gak pompuan yg ganas2 bawa motor...:)

Sekamar Rindu berkata...

Amanina Sofea,

akan berlambak laaa yg akan naik bas dan teksi..

Sekamar Rindu berkata...

Siti Nadzirah Zakariah,

:)) wahhh....:)) lelaki rumah masak ek..

:)

Sekamar Rindu berkata...

aQi + GenGkey,


hehehe..ya tak ya juga..

Sekamar Rindu berkata...

salam cik ti,

nape dengan blog awak...:)

Liza @ Adzriel AB berkata...

he..he... terbukti. opssss

kad raya adinda amy sensei

kad raya dari Kak Kunang-Kunang

kad hari guru dari Puan Ayu

kad adinda amy

kad adinda amy

award frpm CintaZulaikha

award frpm CintaZulaikha

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award Ten Little Fingers

kad raya dari Cik Amy

cinta dan bola

cinta dan bola

kad raya from kak Miayah

award from cik amy

award dari blog LOVE

bcb

yy