Sabtu, 18 Jun 2011

[ gambar ] Jurugambar Sempat Merakam gambar cicak jantan beri bunga kepada cicak betina ..ooh..sungguh romantis..




KYEV - Seorang fotografer dari Ukraine, Alexey Tymoshenko baru saja mengabadikan momen yang romantis dari dua pasang cicak pasir yang terlihat sedang jatuh cinta dari taman belakang rumah orang tua Alex di Ukraine.

Dia secara tak sengaja mendapatkan momen di mana seekor cicak jantan memetik sekuntum bunga bagi seekor cicak betina. Cicak betina pun menghampiri sang jantan ke batang tanaman. Mereka bahkan hampir membentuk bentuk hati dengan sempurna.

"Saya ambil gambar cicak ini dari halaman belakang rumah orangtua saya di Ukraine. Saya kembali pulang ke rumah orangtua saya setelah sekian lama meninggalkannya," cerita alex.

"Dari kecil, kegemaran saya adalah berada di taman belakang, seraya menonton gerak-geri cicak-cicak yang ada di taman belakang itu," ucapnya.

"Selama bertahun-tahun saya mempelajari tingkah laku mereka. Jika kita bersikap ramah pada mereka, maka mereka pun akan ramah dan menerima kehadiran kita dengan baik di sekitar mereka," ungkap Alexey seperti dikutip Daily Mail, Jumaat (17/6/2011).

"Perlu waktu 30 minit untuk mereka beradaptasi untuk mengetahui bahawa keberadan kita di dekatnya tidak akan membuat mereka berbahaya dan saya pun dapat mengabadikan gerak-geri mereka dengan kameraku dengan tenang dan tanpa membuat mereka nampak ketakutan," lanjutnya

Alexey menambahkan dirinya tidak pernah berfikir bahawa cicak-cicak kecil akan sangat bernafsu.

"Saya merasa sangat special mendapatkan adegan dengan bunga. Aku bukan pakar mngenai cicak dan tidak tahu pasti apa maksud dari tingkah cicak tersebut tapi ini terlihat seperti si cicak jantan melamar si cicak betina," ujar Alex senang.

Alex merupakan mahasiswa teknik mesin di sebuah Universiti di Ukraine dan fotografi adalah hobinya.

Dari hasil yang special ini, kita jadi tahu bahawa memberi bunga untuk menyatakan rasa sayang tidak hanya dilakukan oleh manusia.

Alex menambahkan bahawa cicak pasir suka sekali bersembunyi di bawah pasir selama berjam-jam, dan mereka pun terkadang berjemur di bawah terik matahari di atas pasir-pasir.(rhs)







14 ulasan:

sugar2 kapas strawberry berkata...

sweet la plk cicak nih

nurkass berkata...

wahhhhh..
mmg menakjubkan..

wida berkata...

hikhik..pndai jugak cicak ni yer.romantik gitu

aQimie Ceplos berkata...

wa cikgu. sgt chomel :)

Gadis Kampung berkata...

so sweeet....rasanyer dah lama juga suami GK tak bagi bunga kat GK...GK memang giler bunga especially bunga rose...

chinta... berkata...

ala2...so sweet!!!!!!!!!!!!!!!!....

halila Ibrahim berkata...

betul ke ni... kalau betul takjub la..

kakcik berkata...

Kakcik pun tak pernah menerima bunga! :)

amira baharudin berkata...

subhanallah.. Allah nak tunjukkan kebesaran dia.
sedangkan haiwan pun tau berkasih syg, apetah lgi manusia..

salam ukhwah.

Schubert Serenade berkata...

lagu kat blog ni nyanyi by siapa ye??please..tell me..tell me..!!

Cahaya... berkata...

wah..serius ke..kalo betul gambar tu ori..mmg sweet giler..cicak pun bagi bunga

Mya Adiha berkata...

apasal sweet sgt nehh ..yeles betol~

**::CIKNUURUL::** berkata...

alolololo,..hehe,.


buat ape cuti ni ckgu?,.hik3

sakinah_tarmizi berkata...

muka nmpak brutal en cicak ni..tapi ada taman dlm hati..haha

kad raya adinda amy sensei

kad raya dari Kak Kunang-Kunang

kad hari guru dari Puan Ayu

kad adinda amy

kad adinda amy

award frpm CintaZulaikha

award frpm CintaZulaikha

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award Ten Little Fingers

kad raya dari Cik Amy

cinta dan bola

cinta dan bola

kad raya from kak Miayah

award from cik amy

award dari blog LOVE

bcb

yy