Jumaat, 12 Ogos 2011

"Air Susu Ibu" Sembuhkan Jerawat



Para ilmuwan di Amerika Syarikat belum lama ini menemukan sejenis zat yang terkandung dalam air susu ibu yang memiliki potensi besar mengatasi masalah jerawat.

Zat alami ini bernama asam laurik (lauric acid), yang kadarnya dalam air susu ibu (ASI) mencapai sekitar 45-50 peratus. Dikenal sebagai zat antibakteri, asam laurik juga ditemukan dalam minyak kelapa murni atau VCO.


Penemu zat ini, Dissaya Pornpattananangkul, seorang peneliti bioengineering dari Universiti of California, menyatakan, asam laurik dapat menyelamatkan jutaan remaja di dunia. Zat ini bakal menjadi harapan baru dalam pengubatan jerawat kerana sifatnya alami dan aman.

Lewat kajiannya, Dissaya membuktikan bahawa pengubatan menggunakan krim wajah yang mengandung zat ini tidak menimbulkan efek samping. Tak seperti halnya pengubatan lain saat ini yang dapat menyebabkan kulit kemerahan, kepanasan, dan terbakar.

Salah satu kelebihan penemuan Dissaya adalah mengombinasikan asam laurik dengan "gold nanoparticles". Partikel-partikel nano inilah yang membuat asam laurik tidak saling melekat ketika diproses berbentuk krim dan kemudian dapat berpisah dengan cepat ketika disapukan pada kulit.

"Partikel nano juga dapat membantu liposom menentukan bakteria penyebab jerawat berdasarkan keadaan kulit, termasuk pH (keasaman)," ujarnya.

Bersama pasukannya, Dissata berencana melakukan pengujian krim kulit ini pada manusia. Sejauh ini mereka telah berhasil memenuhi sejumlah syarat untuk memperoleh izin pengujian kerana produk ini dibuat dari bahan alami dan telah termasuk dalam daftar aman.






9 ulasan:

Photophobia eyraa ! berkata...

ohh reallyy ? tqvm yaa !

echa takashimaya berkata...

alamak. cam ne ni.syg nak letak kat muka, nak minum banyak2 pon tak cukup.hehe.

si para para berkata...

abis la susu ibu lepas ni..

Edy Fee berkata...

dari kecik samapi besar duk perah susu ibu..kurus la ibu

nazirafarahinomar berkata...

nice info. :') eheh.

QmaRidh berkata...

so penggantinya adalah VCO.. order VCO ngn saya ;) saya pun dah cuba dekat 2 bulan, Alhamdulillah memang mujarab.. sapu kat muka + mkn 2 softgel sehari.. murah je VCO nie,sume mampu beli..

ZieSalikan berkata...

mohon copy..

Suri berkata...

isyy mesti cuba ni, mane nk cari susu ibu nih...

logorithm berkata...

Menarik! Ada peluang nanti nak try VCO. :-)

kad raya adinda amy sensei

kad raya dari Kak Kunang-Kunang

kad hari guru dari Puan Ayu

kad adinda amy

kad adinda amy

award frpm CintaZulaikha

award frpm CintaZulaikha

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award Ten Little Fingers

kad raya dari Cik Amy

cinta dan bola

cinta dan bola

kad raya from kak Miayah

award from cik amy

award dari blog LOVE

bcb

yy