Rabu, 10 Ogos 2011

bicara tentang sahabat....




salam pagi semua.....

pagi ni SR nak bercakap mengenai persahabatan... persahabatan kadang2 banyak memberi erti pada seseorang, termasuklah saya... selain keluarga kita, mak, ayah, dan adik beradik kita, sahabat juga penting dalam hidup kita... mana mungkin kita mampu hidup seorang diri tanpa sahabat.. jesteru itu kita janganlah memandang rendah erti persahabatan, kerana dalam hidup kita ini, amatlah sukar kita mahu melangkah seorang diri tanpa seorang sahabat.

bagi mana kita nak kenal seseorang itu sahabat yang baik? pernah pelajar saya bertanyakan hal ini..dan saya dengan senang menjawabnya, persahabatan yang baik, ialah beliau akan memahami, merasai,apa yang kita rasa, apa yang kita alami...susah senang, seboleh2nya seseorang sahabat tu pasti akan merasa sedih ( sekurang2nya) jika berlaku apa2 pada sahabatnya.. seperti kata Kahlil Gibran dalam tulisannya, beliau menyatakan erti sebuah persahabatan adalah mudah. Sahabat yg baik adalah mereka yang mampu mengisi kekuranganmu dan bukan mengisi kekosongan seseorang sahabat. sangat mendalam maksudnya tu...

satu soalan mahu saya lontarkan di sinilah ialah, bagai mana cara kita mahu mengetahui seseorang sahabat tu baik dan sebaliknya?

dan yg pasti sebuah persahabatan itu di dalamnya mesti ada kejujuran..tanpa semua itu, persahabatan yang terjalin pasti tidak lengkap...

selamat berpuasa diucapkan pada semua sahabat2 saya.......moga semuanya berada di dalam rahmat Allah SWT hendakNya.....



47 ulasan:

Adylia Qarissa berkata...

bergenang air mata dkna baca entry nie..teringat sahabat baik dkna...ketika dkna bersedih, dia peneman, dia penghibur, dia pengubat duka..ermm...dialah sahabat dkna sehingga kini.

EE berkata...

tapi adakah kita sahabat yg baik?

p/s:gmbr cantik,menenangkan..

CikGu Ma berkata...

rasa tidak jujur seseorang dalam persahabatan kadang2 boleh terpancar dari wajahnya...

cx's berkata...

sahabat sgt penting :) dulu cx ad pglmn tntg shbt dimana cx tlh melukakan hati shbt cx. smpai skrg, kesal tk sudah. jd, hargailah sahabat. n skrg cx lbh m'hargai shbt. tk smpai hati tgk shbt dlm ksshn ato ksdhn.

amierah berkata...

salam, bagi saya nak tahu sahabat tu benar2 baik ke tak, bergantung pada kejujuran dia. n one more dia takkan biarkan kita jauh menyimpang dari agama.

Edy Fee berkata...

byk cara nak uji erti sahabat tu...hhehee hurmm bkn senang nak jumpe sahabat instead of friend

miss fiza berkata...

"Jagalah rahsia temanmu, tutupilah keburukannya dan diamlah jangan membesarkan kesalahannya yang sedang dibicarakan oleh oran lain"-Nasihat Imam Al-Ghazali :)

Faaein Talip Roy berkata...

hidup tanpa sahabat.. bosan jugak kan?

si para para berkata...

rasainya di dalam hati...
:)

vLurv Planta berkata...

sahabat...so..oney selalu dapat sahabat yg xley harap? kwn mkn kwn..so..sahabat tuh? xtaw la penting ke x...mmg kdg bosan kalau kite xde kawan..nk kua...minx pendapat..berkongsi mslh..tp..kalau semue yg kite dapat..hipokrit? xjujur? useless...

nurani berkata...

tawa dan tangis bersame..
itu la sahabat yg baik..:)

liya alia berkata...

sahabat kadangkala penting jugak sebab ada parkara yang tak boleh nak dikongsi dengan family.. so sahabat berguna time macam ni

muhammadfathimarzuki berkata...

sahabat dan kawan bnyak perbezaan.
http://mimpibudaklelaki.blogspot.com/2011/08/ujian-berus-gigi-lelaki-vs-perempuan.html

Saiazuan berkata...

susah nk dapat best friend skrng ni :)

Fikri Rais berkata...

senang mencari kawan, susah mencari sahabat..

simanis berkata...

saya susah mahu letakkan kepercayaan pada orang lain...sangat susah...saya juga x punya kawan yang sangat baik kerana saya susah percaya kan manusia lain...

saya pelik kah??? atau tak normal bila x punya kawan rapat???

**::CIKNUURUL::** berkata...

salam SR,.


hehe,.


sahabat yg baik ialah sahabat yg sentiasa mmberi nasihat ke arah kebaikan,.


cikgu,sahabat sy yg baik,.:)

abu muaz berkata...

kawan ketawa ramai.
kawan ketika berduka kurang,

sahabat mestilah lebih dari itu.

rose@ila berkata...

salam
terima kasih ziarah fizarose:)
yes!i couldnt agree more
a fren in need is a fren indeed!
ramadhan kareem

My Life's Journey berkata...

Umi terharu baca entri nie ... hidup tiada teman .. menemui kekosongan hidup .. huhu

chinta... berkata...

persahabatan yang ikhlas sgt penting..
tanpa sahabat siapalah kita kan encik SR..

belogkiter berkata...

tak ramai sangat kawan baik .. tapi alhamdulillah mereka semua benar benar baik

Sekamar Rindu berkata...

belogkiter,

alhamdulillah....kan..syukur..

Sekamar Rindu berkata...

chinta..,

hehe..betul tu cik Chinta...

Sekamar Rindu berkata...

chinta..,

hehe..betul tu cik Chinta...

Sekamar Rindu berkata...

My Life's Journey,

mana boleh hidup tanpa teman...pasti kita akan rasa sunyi..

Sekamar Rindu berkata...

rose@ila,

terima kasih singgah sini...semua komen saya sangat hargai..

Sekamar Rindu berkata...

salam....tuan abu muaz


betul..kawan ketawa memang ramai..kwn untuk sama2 susah memang tak ada..'

so hadapilah dengan sabar..

Sekamar Rindu berkata...

::CIKNUURUL,


cik nurul, SR sangat setuju dengan kata2 Cik Nurul tu..

sahabat memang ada mcm2..ada sahabat yng boleh menghancurkan ada juga shabat yg membawa kebaikan.. .moga tak berlaku yg tak baik..

Sekamar Rindu berkata...

salam simanis,

kadang2 memang tak dinafikan sukar seseorang nak letakkan kepercayaan pada oarng lain..

si manis,

kadang2 kita sering terlupa yang sahabat kita juga merupakan seorang manusia yang tidak mungkin lari melakukan kesilapan di dalam perhubungan, tetapi janganlah sesekali keyakinan atau kepercayaan kita kepada mereka terhakis begitu sahaja. Berilah mereka peluang untuk memperbaikinya.

kan?

Sekamar Rindu berkata...

Fikri Rais,

betul...sokong.

Sekamar Rindu berkata...

Saiazuan,

sukar...sangat sukar..

Sekamar Rindu berkata...

muhammadfathimarzuki,

memang ada byk perbezaan....sanagt banyak..

Sekamar Rindu berkata...

liya alia,


betul tu..saya setuju.. tq atas komen..

Sekamar Rindu berkata...

nurani,

sukar nak caris ahabat yg mcm tuuu

Sekamar Rindu berkata...

vLurv Planta,

kwan yg suka "mkan kawan" sangat tak patut ada ada...dalm masyarakat..

Sekamar Rindu berkata...

si para para,

memang ada terasa di dalam hati.

Sekamar Rindu berkata...

Faaein Talip Roy,

memang akan terasa bosan..sangat boan.faahin..

Sekamar Rindu berkata...

miss fiza,


nasihat ImanAl-Ghazali yang sangat berguna..

Sekamar Rindu berkata...

Edy Fee,

bukan senang...

Sekamar Rindu berkata...

amierah,

betul tu amierah...kejujuran sangat penting...

Sekamar Rindu berkata...

cx's,

memang sangat penting cx, dalam hidup saya mcm2 jenis sahabat dah saya jumpa....

ada yg baik..ada yg makan kawan..

Sekamar Rindu berkata...

CikGu Ma,

akan terpancar..dan lambat2 laun akan terbongkar jua

Sekamar Rindu berkata...

EE,

untuk mahu org lain baik pada kita..kita perlu terlebih dahulu membuat baik pada orang..

Sekamar Rindu berkata...

Adylia Qarissa,

sangat memberi kesan yg sangat mendalam tuu..

Sekamar Rindu berkata...

salam..

terima kasih atas komen2 sahabat di entri ni..

Sekamar Rindu berkata...

salam..

terima kasih atas komen2 sahabat di entri ni..

kad raya adinda amy sensei

kad raya dari Kak Kunang-Kunang

kad hari guru dari Puan Ayu

kad adinda amy

kad adinda amy

award frpm CintaZulaikha

award frpm CintaZulaikha

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award Ten Little Fingers

kad raya dari Cik Amy

cinta dan bola

cinta dan bola

kad raya from kak Miayah

award from cik amy

award dari blog LOVE

bcb

yy