Selasa, 9 Ogos 2011

[ gambar ] Inilah Kera Yang Suka Mengendap Wanita Mandi




GUNUNGKIDUL - Kera ekor panjang kembali berulah di Gunungkidul, Yogyakarta. Selain memasuki rumah warga dan mencuri makanan, kera itu juga sering mengintip orang mandi di beberapa sumber air.

Menurut Tugimin, Kepala Dusun Nduwet, Desa Purwodadi, Kecamatan Tepus, pihaknya menerima laporan dari beberapa warga yang pernah diintip ketika mandi di telaga sekitar desa mereka. ”Ada beberapa wanita kampung mengaku diintip ketika sedang mandi,” katanya kepada wartawan, Rabu (3/8/2011).

Dia memperkirakan, satwa cerdik yang berkelamin jantan, diduga sedang birahi. Kera ekor panjang juga kerap membuka pintu kamar mandi jiran tetangga untuk mengintip, ketika ada salah seorang warga yang sedang mandi. ”Kera tersebut akan cepat-cepat mengintip orang mandi,” imbuhnya.

Selain gemar mengintip, kera ekor panjang juga sering mencuri makanan simpanan warga yang disimpan di dapur. Kera yang masuk ke kampung ini hanya sebahagian kecil dari kawanannya di hutan. ”Kadang juga gemar makan telur ayam kampung milik warga,” ujarnya.

Menurut Tugimin, sebagian besar warga sudah berusaha mengusir kera-kera dengan menggunakan alat seadaanya, namun tidak membuahkan hasil. “Kami sudah diberitahu oleh petugas BKSDA untuk menangkap kera yang mengganggu asal tidak membunuh,” imbuhnya.

Kepala Seksi Wilayah II, BKSDA Provinsi Yogyakarta, Sartana, menyatakan pihaknya belum boleh menilai apakah kehadiran kera ekor panjang tersebut over populasi. Belum lama ini, pihaknya juga melakukan penyisiran terhadap keberadaan kera ekor panjang di wilayah Duwet, Purwodadi, Tepus, untuk melakukan penghitungan populasi.Menurutnya, untuk menilai jumlah kera, apakah harus dikurangi dengan mendatangkan suku Badui, harus diukur dengan penghitungan jumlah populasi, apakah akan dikurangi atau tidak. "Kami masih dalam tahap penghitungan, dan untuk kedatangan suku Badui, sampai saat ini belum," katanya.

Serangan kera ekor panjang ke kampung, meliputi Kecamatan Tepus, Panggang, Paliyan, Semin, Purwosari, Girisubo dan Ponjong. Kepala Dishutbun, Anik Indarwati menjelaskan reproduksi dan pertumbuhan kera sangat cepat.


p/s...bahaya betul....

36 ulasan:

CintaZulaikha berkata...

erkkk, bira betoi keran nih..hambat ngn parang karang baru tau..

cx's berkata...

grrrr~ kera ni tk pose eh dok ngintai org mandi? kih3. bhye sungguh

EE berkata...

aikk dgn manusia pon birahi ker?

.izzati liyana. berkata...

uish. gatai punye kera. takde keje lain.

eddy syrol berkata...

kera ni comel...huhuhu...

silalah ke sini
BACA DAN CLICK TAU





SEGMEN PERTAMA EDDY SYROL


INI BLOG EDDY SYROL

Adylia Qarissa berkata...

hahahaaa..kera oh kera :)

Faiz berkata...

nie la bila haiwan tiru aksi manusia..niela akibatnya..neway thanks ya sbb follow my blog..blog nie dh di masukkan di ruangan followers 4 in my blog..=)

si para para berkata...

ni la kera yang bernafsukan binatang.hehe

Saiazuan berkata...

haha nakal nye kera

Suri berkata...

sifat kera dah dekat same mcm mnusia

miss Tira berkata...

hahaha....kera gatai...

jom baca nie kalo berani...

http://tirahmaganda.blogspot.com/2011/08/amaran-untuk-pembaca-yang-berani-sahaja.html

Kakzakie berkata...

Tak ada kerja lain kera nie... Tak takut kena tangkap ke?....:)

miss Tira berkata...

saya follow sini...hihihi

Edy Fee berkata...

sampai binatang pon bernafsu tengok ...dah tak pandai2 nak mandi bertutup..haiwan pon pandai amik kesempatan

mamai berkata...

kera pun ada nafsu juga bang hahahaha

akak kecik berkata...

amboi amboi..gatalnye kera ittew..

Sekamar Rindu berkata...

akak kecik,

tu la tu..kera pun gatal..hehe

Sekamar Rindu berkata...

mamai,

hehehehe..ya bro mamai...ishh bahaya ni..

Sekamar Rindu berkata...

Edy Fee,

bahaya tu bro edy..hehe..kena hati2

Sekamar Rindu berkata...

miss Tira,

terima kasih..:)

Sekamar Rindu berkata...

Kakzakie,

kera mana takut semua tu kak...:)

Sekamar Rindu berkata...

miss Tira,

kera ni memang gatal.kera bahaya ni.

Sekamar Rindu berkata...

Suri,

dah lebih kurang sama dah..tu yg bahaya tuuu

Sekamar Rindu berkata...

Saiazuan,

memang bahaya..:)

Sekamar Rindu berkata...

si para para,

kera yg bernafsu buas..bahaya ini kepada anak2 gadis dan wanita..

Sekamar Rindu berkata...

Faiz,

terima kasih..:))

Sekamar Rindu berkata...

Adylia Qarissa,

hehe..kera yg gatal dan memang betul2 gatal.sebab dia pilih hanya wanita/gadis saja...hehe

Sekamar Rindu berkata...

eddy syrol,

comel dan gatal bro..

Sekamar Rindu berkata...

.izzati liyana,

heheheh..memang tulah keje dia tuu

Sekamar Rindu berkata...

EE,

ni baru betul bernafsu bintang ni kan? heheh

Sekamar Rindu berkata...

cx's,

hehe.bahaya2..

Sekamar Rindu berkata...

CintaZulaikha,

hehehhehe....

Rtp Farra Arisha berkata...

isk takutnya!! -,-

Sekamar Rindu berkata...

Rtp Farra Arisha,

memang sangat menakutkan...

simanis berkata...

kalau saya, kalau setakat kera tu, saya tak kisah lah nak intai pun...hehehe...dia bukan pandai berkata2 dan bgtau orang lain di mana kedudukan tahi lalat belakang badan saya hehehe...

Sekamar Rindu berkata...

simanis,

hehehhe..betul juga..kera bukannya tahu apa2 pun..

kad raya adinda amy sensei

kad raya dari Kak Kunang-Kunang

kad hari guru dari Puan Ayu

kad adinda amy

kad adinda amy

award frpm CintaZulaikha

award frpm CintaZulaikha

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award Ten Little Fingers

kad raya dari Cik Amy

cinta dan bola

cinta dan bola

kad raya from kak Miayah

award from cik amy

award dari blog LOVE

bcb

yy