Ahad, 7 Ogos 2011

Noraniza Idris Umum Tarikh Kahwin Selasa Ini. Pilih Ustaz Sebagai Suami


BAHAGIA... bakal berkahwin buat kali ketiga.

“MEMANG tak sangka langsung pada usia 43 tahun saya kembali menjadi tunangan orang. Ingatkan dah tua-tua ini, dah tak laku. Rupa-rupanya ada juga yang berkenankan saya,” kata penyanyi etnik kreatif, Noraniza Idris, 43.

Luahan penyanyi yang lebih mesra disapa Ani itu membawa seribu erti, apatah lagi pada Ramadan ini apabila cintanya bersemi buat kali ketiga dengan duda anak empat, Jeffri Hudi, 52, iaitu ustaz dari Singapura yang berkhidmat sebagai bilal bebas di negaranya.


Bagaimanapun, menurut Noraniza, ketika Jeffri melamarnya, dia diberi tempoh untuk berfikir tetapi tidak melakukannya secara serius kerana dalam hati masih ada keraguan.

“Saya berfikiran negatif ketika itu dan takut untuk melangkah ke gerbang perkahwinan sekali lagi,” katanya.


Seminggu sebelum berakhirnya tempoh itu, baru Noraniza membuat keputusan dan menyedari dia tidak buat sebarang persiapan untuk bertunang.


“Mujur mereka di Akademi Tatih Seni (cawangan Johor) yang memahami keadaan saya, membuat persiapan mencarikan penaja pelamin dan baju untuk saya.

“Selepas bertunang, kami berdua sibuk dan tidak sempat mencari tarikh sesuai untuk mengadakan majlis pernikahan hinggalah keluarga mendesak kami segerakan perkara baik itu.


“Selasa ini saya akan mengadakan sidang akhbar mengumumkan tarikh pernikahan dan kenduri. Insya-Allah perkahwinan itu akan dilangsungkan tahun ini juga,” katanya yang mendapat restu anaknya.


Noraniza berharap perkahwinannya kali ini berkekalan hingga ke akhir hayat.


“Di mana saya akan menetap selepas berkahwin, sama ada di Singapura atau di sini, tengoklah keadaan nanti,” katanya yang dihubungi Metro Ahad.


Berbual dengannya di telefon, suara Noraniza kedengaran ceria dan perbualan itu juga diselang-seli dengan ketawa, bagaikan tanda bahagia di hati.


Menceritakan detik pertemuan dengan bakal suaminya, jelas Noraniza, mereka bertemu pada Ramadan tahun lalu ketika melakukan kerja kebajikan di sebuah masjid di Johor Bahru.


Noraniza bersama anak didiknya di Akademi Tatih Seni untuk menghulurkan sumbangan hasil jualan biskut raya.


Ketika itu, dia berkata, Jeffri turut melawat masjid berkenaan bersama teman.


“Apabila saya melihat ada orang lain turut berada di masjid itu, saya pun bertegur sapa. Saya banyak berbual dengan kawannya dan Jeffri hanya mendengar. Ketika saya mahu balik, baru saya berkenalan dengan Jeffri dan memberi kad bisnes kepadanya.


“Selepas tahu dia orang Singapura, saya pun beritahu, adik saya berniaga di bazar Ramadan di negara itu,” katanya yang kemudian bertanya bolehkah adiknya menghulurkan sebarang sumbangan menerusi Jeffri.


“Itulah bermulanya bicara saya dengan dia. Rupa-rupanya dia kenal saya kerana sering menonton persembahan saya di televisyen dengan ibunya. Waktu itu saya masih menjadi isteri Fareez. Dia juga suka dengar lagu saya.


“Selepas pertemuan di masjid itu, dia hubungi saya dan lama kelamaan kami jadi rapat. Saya sangat menyanjungi peribadi Jeffri, walaupun dia orang beragama tetapi dia tidak memandang rendah artis macam saya. Dia boleh ‘masuk’ dalam dunia saya. Sesetengah orang, apabila jumpa artis pasti pandang sinis dan meletakkan jurang.


“Jeffri sangat pemalu tetapi saya selesa berkawan dengannya kerana pertuturannya lemah lembut dan tidak pernah marah. Jika dia hendak ‘tegur’, caranya sangat berhemah,” katanya.


Noraniza seterusnya mengatakan selepas bercerai kali kedua, dia tidak pernah terfikir untuk berkahwin lagi dan membiarkan Allah SWT menentukan segala-galanya.


Bagi artis itu, bukan dia tidak mahu berkahwin lagi tetapi biarlah jodoh itu datang sendiri.


“Hendak kata tak mahu pun (kahwin), kalau dah sampai masanya, saya terima saja ketentuan Ilahi. Selepas beberapa bulan berkawan, dia bawa saya berjumpa keluarganya di Singapura dan kemudian keluarganya datang berjumpa keluarga abang sulung saya di Masai, Johor.


“Kebetulan kisah hidup kami banyak persamaan. Justeru, kami menerima diri masing-masing seadanya kerana apa yang pernah terjadi, biar ia menjadi kenangan. Namun, kami bukan bercinta seperti orang muda. Hubungan kami atas rasa tanggungjawab, apatah lagi masing-masing ada anak.


“Sebenarnya selepas dua kali bercerai, saya fobia untuk berkahwin lagi. Kalau dulu memang perkahwinan menjadi keutamaan dalam hidup saya tetapi selepas bersendirian, saya tumpukan kepada kerjaya seni dan bisnes.


“Apabila ada orang mengambil berat pasal saya dengan sering menghubungi saya setiap hari walaupun berjauhan, membuatkan saya rasa dekat dengannya.


“Saya sudah mula rasa ada kawan mengisi kekosongan. Keadaan itu membuatkan saya rasa teringin berkahwin semula. Perasaan untuk mempunyai teman hidup itu wujud secara semula jadi,” katanya.


Lalu atas persetujuan keluarga, Noraniza dan Jeffri bertunang pada 22 April lalu.


Noraniza berkata biarpun dia sudah berkahwin dua kali, bakal ibu mentuanya sangat mementingkan adat lama.


“Ibunya tetap mahu hantar rombongan merisik. Selepas itu baru diadakan majlis pertunangan. Ingatkan selepas bertunang kali pertama pada usia 18 tahun, saya tidak akan bertunang lagi,” katanya.


p/s: semoga kekal bahagia hingga ke akhir hayat...


sumber: Harian Metro 7hb Ogos 2011








22 ulasan:

blogtilldrop berkata...

selamat pengantin baru to her...

simanis berkata...

Ini lah dinamakan jodoh... Rencana Allah tak siapa tahu...semua tertulis di Lohmahfuz...

Iffah Afeefah berkata...

seronoknyela

ermmm

dah jodohkan?

maszull berkata...

slm...itu jodoh namanya semuanya ditentukan oleh NYA...semoga berkekalan jodohnya kali ini...:)

cx's berkata...

Jodoh Pertemaun di tangan Allah. :) syukur dpt Ustaz. kalau boleh, cx pon nk dpt Ustaz. heheh. *demand

Sekamar Rindu berkata...

cx's,

ya betul..jodoh pertemuan ditangan tuhan....:)

saya doakan moga CX dapat apa yg dicita2kan tu..

Sekamar Rindu berkata...

maszull,


moga beliau bahagia..

Sekamar Rindu berkata...

Iffah Afeefah,

moga kekal berbahagia..

Sekamar Rindu berkata...

simanis,

betul..semua ini jodoh..yg telah ditetapkan..

Sekamar Rindu berkata...

blogtilldrop,

selamat pengantin baru....buat beliau..

Azie Azman berkata...

semoga berkekalan :)
mungkin ni jodoh terbaik beliau..
aminn~

yanyan berkata...

nak kahwin dah dia. tahniahhh :)
rindu zaman2 dia ngn siti nyanyi lagu tradisional. huhu

Princess Nusy berkata...

kali ketiga tu..dh jodoh dia..moge yg ni yg trbaik utk dia..InsyaAllah.. =)

liya alia berkata...

kalau dah jodoh

Etong berkata...

jodoh dtg tanpa mengenal usia. insyaAllah, semoga dia berbahagia :)

abah khalisha berkata...

harap kali ni berkekalan lah kan

Sekamar Rindu berkata...

abah khalisha,

mudah2an..berkekalan lah....

Sekamar Rindu berkata...

Etong,

jodoh memang rahsia allah tak siapa pun yg tahu..

Sekamar Rindu berkata...

liya alia,

ya kalau dah jodoh..tak akan ke mana,,

Sekamar Rindu berkata...

Princess Nusy,

moga beliau kekal bahagia hendaknya..

Sekamar Rindu berkata...

yanyan,


tahniah....

Sekamar Rindu berkata...

Azie Azman,

moga dia bahagia hingga ke akhir hayat....

kad raya adinda amy sensei

kad raya dari Kak Kunang-Kunang

kad hari guru dari Puan Ayu

kad adinda amy

kad adinda amy

award frpm CintaZulaikha

award frpm CintaZulaikha

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award Ten Little Fingers

kad raya dari Cik Amy

cinta dan bola

cinta dan bola

kad raya from kak Miayah

award from cik amy

award dari blog LOVE

bcb

yy