Sabtu, 13 Ogos 2011

[ tragis ] Ibu harus pilih anak mana yang harus mati..


Bayi-bayi Somalia

VIVAnews - Perjalanan para penduduk Somalia menuju negara jiran untuk mencari makan kadang-kadang menghabiskan waktu berhari-hari. Dalam perjalanan, seorang ibu dengan berat hati terpaksa meninggalkan anak mereka yang tidak berdaya, demi kelangsungan hidup anak yang lainnya.

Kenyataan pahit ini harus dijalani oleh Wardo Mohamud Yusuf, seorang ibu berusia 29 tahun. Wardo telah berjalan selama dua minggu di tengah panas terik menuju sempadan Kenya. Di tempat ini, dia berharap mendapatkan makanan dan minuman di khemah yang disediakan negara jiran.

Wardo menggendong anak perempuannya yang berusia satu tahun di punggungnya, sementara anak lelakinya yang berusia empat tahun berjalan bersamanya. Dua minggu berjalan dengan makanan dan minuman yang minim, anak lelaki malang tersebut sakit

Wardo tanpa memikirkan kerperluan dirinya memberikan sedikit minuman yang dia bawa di kepalanya kepada puteranya. Namun, kerana tidak sedarkan diri, anak itu tidak dapat meneguk air untuk menghilangkan dahaga. Wardo berteriak minta tolong, keluarga dan kerabatnya tidak ada yang berhenti. Mereka tetap berjalan

Akhirnya, Wardo harus memilih. Sebuah pilihan yang ibu manapun pasti sukar melakukannya.

"Akhirnya, saya putuskan untuk meninggalkan dia, mendoakan kepada Tuhan, di tengah jalan," ujar Wardo ketika diwawancara di khemah di Dadaab, Kenya, dilaporkan dari laman Daily Mail, Jumat, 12 Ogos 2011.


Pengalaman serupa pernah dialami oleh Faduma Sakow Abdullahi, janda 29 tahun. Dia mengaku berjalan berhari-hari dari kampung menuju Dadaad bersama lima orang anaknya yang berusia 5, 4, 3, 2 dan seorang bayi yang baru dia lahirkan.

Tinggal sehari lagi sampai di khemah, putera dan puteinya yang berusia 5 dan 4 tahun tidak bangun setelah rehat sejenak di bawah pohon. Air yang dia bawa tinggal sedikit, Faduma mengaku tidak ingin membazirkan air yang boleh diberikan kepada anak-anaknya yang lain itu.





19 ulasan:

Kakzakie berkata...

Allah... anak-anak kita di sini makan sampai tak tahu nak pilih yg mana satu....

maszull berkata...

salam....aduh kesiannya bila mama tengok gambar n baca n3 ni sedih rasa di hati ini...pilu

bayangkn kalau mama yg berada di tempat ibu itu ya Allah x dpt mama bayangkn terpaksa berkorban kasih..:(

mama nak kongsi n3 ni yer...thanks

cik pha berkata...

kesiannya tgok budak tu

Norsha berkata...

sedihnya....:(

Norsha berkata...

sedihnya....:(

hitammaness@yahoo.com berkata...

kesiannya!
kita kat malaysia ni tau membazir je!
dorang dekat sana xdapat makan..
=(

ikatankasihku berkata...

Ya ALLAH, keciannya...

Eda berkata...

syukur la kita di Malaysia tidak seperti nasib mereka..

nazirafarahinomar berkata...

kesiannya.....! syukurlah kita ramadhan banyaaak juadah. macam-macam.

simanis berkata...

Airmata menitis laju di pipi... saya takkan sanggup begitu, namun saya tidak berada di tempat ibu itu, saya tidak dapat merasa hati nya...

memang tempat mereka di syurga...

nazira berkata...

sedihnya kehidupan di sana.. Kita kat sini senang2 je membazirkan makanan...

Izzi MyaZaRa berkata...

Ya ALlah betapa bersyukurnye izzi rase....bile tgok org lagi susah dari izzi...

Izzi xtau nak kate ape..izzi ckop2 sedih n pilu bace entri ini..izzi doakan smga Allah bersama ngan anak2 ini..amin...

mamaNoriz berkata...

ya allah, sedihnye..

huwaaa...

syukur kite hidup di negara aman dan cukup semua...syukran...

si para para berkata...

ya allah..begitu peritnya derita mereka..mengapakan tiada yang sudi membantu..

kita dengar raja/putra arar memiliki aset yang berjuta2 dan tak terkira..tapi mengapa mereka menggunakan semua itu untuk duniawi..

kak lang berkata...

huhuhu...untung la kita tggl kat malaysia...alhamdulillah

Raden berkata...

tgok kite..membazir d bulan ramadhan. ish3..syukur alhamdulillah kite xdi uji camni

cx's berkata...

sgt kesian. bersyukurlah kita yg dpt hidup sihat dibumi Allah ini

ZieSalikan berkata...

bersyukur...duduk di malaysia....semoga kekal aman...

mrsharis berkata...

sedihnyer..entry yang sangat menginsafkan. Anak2 kita siap boleh buang2 makanan lagi ;( Nanti nank tunjuk kat diorang gambar2 ni ;(

kad raya adinda amy sensei

kad raya dari Kak Kunang-Kunang

kad hari guru dari Puan Ayu

kad adinda amy

kad adinda amy

award frpm CintaZulaikha

award frpm CintaZulaikha

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award Ten Little Fingers

kad raya dari Cik Amy

cinta dan bola

cinta dan bola

kad raya from kak Miayah

award from cik amy

award dari blog LOVE

bcb

yy