Isnin, 24 Oktober 2011

[ gambar ] Inilah Lambang Kasih Sayang Yang Sebenarnya..



Melihat gambar di atas cukup jelas menggambarkan erti kasih sayang. Bercerita tentang kasih sayang, mahu tidak mahu ianya berkait rapat dengan hati. Kasih sayang umpama tali yang mengikat hati-hati manusia. Apabila wujud kasih sayang, maka lahirlah perasaan cinta dan kemesraan.

Melihat gambar di atas mesti ada yang akan terharu. Apa tidaknya.. sungguh murni dan mulia kasih sayang seorang kakak yang berumur 9 tahun menjaga dengan penuh rasa kasih sayang terhadap adiknya yang berusia 8 bulan. sanggup membawa adiknya ke sekolah kerana ibu dan bapa budak ini terpaksa berkerja untuk mencari nafkah. Nafkah penting untuk kelangsungan hidup dan pelajaran juga penting untuk masa depan.

Kegigihan budak ini membawa adiknya ke sekolah dan menjaganya dengan penuh kasih sayang sungguh menarik minat ramai pihak di China. Ianya lambang kasih sayang, ketabahan, kemiskinan dan kecekalan untuk mengharungi kehidupan yang sungguh mencabar di dunia kini.



sumber gambar : borak kosong



31 ulasan:

Scarlett O'Hara berkata...

Tapi masyarakat kita?Nilai kasih sayang makin terhakis...

SURIA AMANDA berkata...

sgt sebak tgok pengorbanan seorang kakak mcm ni...semoga i menjadi kakak terbaik buat adik2 i..amin..

Azie Azman berkata...

bagusnya budak ni..
kecik-kecik dah tau tanggungjawab dia..

Miss Eiza berkata...

tersentuh hati..

cik sakdi berkata...

wah.. memang la kat sni x terjadi benda tu kan.. tp xsuke plak berita yg org ramai wat bodo je ada budak kene langgar. kat cina jugak kalu xsilap

yana halim berkata...

kesiannya. sedih tengok kesusahan budak tu. kecik2 dah kena bertanggungjawab menjaga adik.

Amirah Yusof berkata...

:) muhasabah diri

Ila berkata...

kasih sayang kena dipupuk..diajar dari kecil

azura roslan berkata...

kecik2 dah jalankan tanggungjawab sbg kakak.. bgsnye..

Anitafasha berkata...

Sungguh tabah budak ni..

maira berkata...

kepayahan megajar erti kasih sayang yang x mungkin boleh dibeli dengan kemewahan... tersentuh hatiku...

si para para berkata...

untung mak ayah dia ada anak macam ni..

Bidadari Syurga berkata...

buat akak rasa kerdil... entry kamu selalu aja menguja minda akak...

p/s: thanks sayang...

NURUL ASHIKIN berkata...

terharunya... seorang kanak2 berumur 9 tahun memahami erti tanggungjawab berbanding pelajar2 kita yang tidak faham2 walaupun di ajar berkali kali

Faaein Talip Roy berkata...

kasih sayang seorang kakak untuk adiknya.. memang tak ternilai..

Sekamar Rindu berkata...

Faaein Talip Roy,

sangat mencuit perasaan kan?..tulah rencah kehidupan yg terpaksa dilalui di negara orang..sungguh menyedihkan..

Sekamar Rindu berkata...

NURUL ASHIKIN,

betul tu nurul, begitu mengharukan.betapa sayangnya kakak pada adiknya..

Sekamar Rindu berkata...

Bidadari Syurga,

terima kasih kak...:))

Sekamar Rindu berkata...

si para para,

memang sangat beruntung kan..sejuk perut mak dia mengandung ni.:)

Sekamar Rindu berkata...

maira,

hidup di negara orang memang susah..yg kaya bertambah kaya..yg susah..memang sangat2 susah.

Sekamar Rindu berkata...

Anitafasha,

memang ketabahan, jelas terpancar di wajah budak ni.

Sekamar Rindu berkata...

azura roslan,

terpaksa memikul tanggungjawb sebab ayah dan ibu budak ni terpaksa berkerja untuk menyara keluarga..

Sekamar Rindu berkata...

Ila,

betul..tu..

Sekamar Rindu berkata...

Amirah Yusof,

kita patut bersyukur kerana negara kita tak ada yg mcm ni.

Sekamar Rindu berkata...

yana halim,

sungguh menyedihkan.

Sekamar Rindu berkata...

cik sakdi,

di China..memang mcm tu..lain sikit.

Sekamar Rindu berkata...

Miss Eiza,

begitu menyentuh jiwa dan raga.

Sekamar Rindu berkata...

Azie Azman,

sangat menyentuh rasa..

Sekamar Rindu berkata...

SURIA AMANDA,

pengorbanan kakak yg cukup mengharukan.

Sekamar Rindu berkata...

Scarlett O'Hara,

di malaysia tak ada berlaku mcm ni...sampai bawa adik ke sekolah.

Jovan Octavianus Johannis berkata...

ini baru namanya kasih yg sesungguhnya..!!!
blm tentu kita bisa seperti anak ini!!

kad raya adinda amy sensei

kad raya dari Kak Kunang-Kunang

kad hari guru dari Puan Ayu

kad adinda amy

kad adinda amy

award frpm CintaZulaikha

award frpm CintaZulaikha

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award Ten Little Fingers

kad raya dari Cik Amy

cinta dan bola

cinta dan bola

kad raya from kak Miayah

award from cik amy

award dari blog LOVE

bcb

yy