Rabu, 26 Oktober 2011

Kanak-Kanak 11 Tahun Hubungi Polis Kerana Ibunya Menyuruh Buat Kerja Rumah


Melayani masyarakat adalah tugas polis. Tapi apa yang akan dilakukan polis jika menerima panggilan dari seorang kanak-kanak yang mengadu dipaksa bekerja oleh orang tuanya?

Kejadian ini berlaku di kota Aachen, Jerman ketika polis setempat menerima panggilan telepon.
Dalam panggilan telefon itu, seorang kanak-kanak lelaki berusia 11 tahun meminta bantuan polis kerana mengaku dipaksa bekerja seharian oleh ibunya.

Anak laki-laki itu, yang tidak disebutkan namanya, memanggil polis melalui nombor kecemasan 110 ( sama spt 911)

"Saya harus bekerja seharian sampai tidak punya waktu bermain," kata anak itu melalui telefon.

Menerima panggilan ini, polis terus menuju ke kediaman kanak-kanak itu untuk melihat keadaannya.

Memungut kertas dan membersihkan kawasan rumah.

Seperti diberitakan media tempatan di Jerman, setibanya di kediaman kanak-kanak itu , polis terus menemuinya dan ibu.kanak-kanak tersebut.

Polis , kemudian meminta anak itu untuk menjelaskan soal "kerja paksa" yang telah dilaporkannya itu.

"Saya harus membersihkan rumah dan halaman," katanya kepada polis .

Ketika polis bertanya soal definisi kerja paksa, anak itu mengaku dia sebenarnya tidak mengetahui erti kerja paksa.

Ibunya mengatakan anaknya sudah kerap mengancam akan memanggil polis jika dia diminta membersihkan rumah ketika hari cuti.

"Dia bermain seharian dan bila saya memintanya menyimpan mainannya, dia mengatakan itu adalah kerja paksa," kata ibunya

sumber:


22 ulasan:

suha berkata...

adeih,mcm ni pon ade?tp comel betol budak tu (^_^)

iza berkata...

Assalam...
Moga anda sentiasa sihat hendaknya...

Ingatkan kat Malaysia tadi..Macam2 kan budak2 sekarang ni...

PeJuAnG CinTa berkata...

haha ape punyer anak da ~

AkuTracy berkata...

macam2 dunia skrg...:D

Faz Abas berkata...

hish, budak ni. semua keje memang lah "keje paksa", mana ada keje main-main @ suka-suka ek...

jumpa blog ni kat KB tadi. jemput singgah blog www.kisah-dan-kasih.blogspot.com

Teratak Chipmunk berkata...

manje betol la anak2 zaman sekarang..sekeh kang..hehehe

Scarlett O'Hara berkata...

Kalau betul ada akta yang boleh mendakwa ibu bapa memaksa anak-anak cam tu, rasanya tak salah tindakan budak tu kan?

Faaein Talip Roy berkata...

kanak-kanak sekarang.. sudah malas buat kerja rumah.. hurmm

Yayan. berkata...

haha sengal gile budak tu.

Miss Eiza berkata...

adoi....budak ni....

aku budak klang berkata...

ha ha ha budak2 sekarang tak heran dah....anak2 aku pun kadang2 bila berckp aku sendiri geleng kepala...mcam2 idea diaorang ada

Sekamar Rindu berkata...

Miss Eiza,

budak zaman moden mcm nilah..:)

Sekamar Rindu berkata...

Yayan,

hehehe..memang sengal..

Sekamar Rindu berkata...

Faaein Talip Roy,

budak2 zaman moden..lebih suka ngadap komputer dan game saja.:)

Sekamar Rindu berkata...

Scarlett O'Hara,

kalau setakat suruh wat keje rumah, sapu sampah, kemas bilik takkan tu pun dikatakan dera kan.?

Sekamar Rindu berkata...

Teratak Chipmunk,

tu manja tak bertempat..

Sekamar Rindu berkata...

Faz Abas,

terima kasih..sudi singgah komen..:))

Sekamar Rindu berkata...

AkuTracy,

hehe..dunia yg semakin pelik.

Sekamar Rindu berkata...

PeJuAnG CinTa,

sepatutnya tak berlaku mcm ni..anak2 zaman sekarang memang manja

Sekamar Rindu berkata...

walaikummusalam.. iza,

Insyaallah...bukan kat Malaysia.

terima kasih komen.

Sekamar Rindu berkata...

suha,

terima kasih komen..:)

Sekamar Rindu berkata...

aku budak klang,

kena didik anak2 tu elok2..

kad raya adinda amy sensei

kad raya dari Kak Kunang-Kunang

kad hari guru dari Puan Ayu

kad adinda amy

kad adinda amy

award frpm CintaZulaikha

award frpm CintaZulaikha

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award Ten Little Fingers

kad raya dari Cik Amy

cinta dan bola

cinta dan bola

kad raya from kak Miayah

award from cik amy

award dari blog LOVE

bcb

yy