Sabtu, 24 Disember 2011

[ gambar [ Petani Reka Robot Yang Canggih










KOMPAS.com — Wu Yulu, seorang petani berusia 49 tahun dari luar kota Beijing, menjadi perbincangan yang hangat di negaranya kerana robot rumahan buatannya.

Ketika ini robot ciptaan Wu, yang disebut sebagai anaknya, mendapat pengiktirafan hingga ke peringkat antarabangsa. Robot yang dibuat daripada barang buangan seperti dawai dan sekrup. Wu telah menciptakan lebih dari 47 robot yang dapat menuangkan teh, memberi api kepada perokok, dan mengecat rumah.

Wu yang hanya lulus sekolah rendah boleh dianggap hebat di media massa China atas kreativiti dan penemuannya. media massa asing juga tertarik mewawancarainya sebelum dia muncul di Shanghai World Expo yang telah berlangsung dari Mei hingga Oktober 2011 yang lalu.

”Saya sedikit terkenal sekarang. Padahal, saya telah melakukan ini lebih dari 20 tahun. Di ekspo nanti saya dapat menerima pengakuan lebih luas lagi. Saya akan mewakili para petani dan saya senang sekali,” katanya.

Wu mengakui, untuk membiayai hobinya mengutak-atik robot memang memerlukan perbelanjaan besar. Dia sampai bercerai dengan istrinya kerana menghabiskan wang terlalu banyak untuk hobinya itu. Robot buatannya telah dipamerkan di Jepun, Korea, dan Hongkong.

p/s:: saya rasa di Malaysia pun ada yg hebat spt lelaki China ni....



14 ulasan:

maszull berkata...

assalamualaikum SR...pandai die mencipta semua robot tu dgn kepandaiannya die mungkin akan terkenal di dunia...:)

[PCL] berkata...

"menuntut ilmu biarlah sampai ke nege China"....sungguhlah dorang di sana terdiri dari orang2 yang bijak pandai suatu masa dulu hingga kini.

cik Kartun berkata...

org luar je cipta bnde2 cm gini.. m'sia adew?

Deru Ombak berkata...

Assalamualaikum wbt..

DiMalaysia mungkin ada juga yang macam Wu Yulu yang diiktiraf selepas 20 tahun. Itupun setelah Wu moncol di shanghai world expo.. Hebat..

KaK LimAh Si SupiR berkata...

kalo laa kaklimah otak bergeliga mcm dye ^_^

belogkiter berkata...

tak sangka seorang petani dan berkelulusan rendah, mampu menjadi kreatif seperti ini

Mr Lonely berkata...

Merry Christmas~~~ have a nice day ~ =D

Regards,
www.lonelyreload.com (A Growing Teenager Diary) ..

CintaZulaikha berkata...

fuyooooo...hehhehe, hebat tuhhh...

ashrafi berkata...

Assalamualaikum.

Beliau hanyalah seorang petani namun memiliki kemampuan dan kemahiran yang menakjubkan. Kelebihan masing-masing. Itulah yang menunjukkan setiap kita ini sebenarnya punya potensi.

Salam ukhuwwah.

Mizz ErMa berkata...

ini lah petani yang betul2 nk bertani..class gitu, hihi

LadyBird berkata...

kreatifnye..

Roslina Nana berkata...

hebat lahhh..^_^

Stairway to heaven berkata...

~~hehe..cayala wu...thumb up tinggi2x...rsa mcm nak order robot dgn wu la....hihi

Bulan Syurga Firdausi berkata...

hehehe tinggi tu ilmu die!

kad raya adinda amy sensei

kad raya dari Kak Kunang-Kunang

kad hari guru dari Puan Ayu

kad adinda amy

kad adinda amy

award frpm CintaZulaikha

award frpm CintaZulaikha

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award Ten Little Fingers

kad raya dari Cik Amy

cinta dan bola

cinta dan bola

kad raya from kak Miayah

award from cik amy

award dari blog LOVE

bcb

yy