Jumaat, 9 Disember 2011

[ Kasih Sayang Sejati] Ibu Moneyt Rela Menjaga dan Menyusukan Anak Kucing Yang Dibuang Oleh Manusia




Percayakah anda jika seekor monyet betina mampu menjaga dan menyusui anak kucing yang ditinggal induknya?

Peristiwa unik ini terjadi di Dusun Brungbung, Kelurahan Lawangan Daya, Kecamatan Pademawu Pamekasan. Setiap waktu, Momom, nama monyet disebut selalu siap untuk menyusui anak kucing.

Meskipun tidak terlahir dari rahimnya sendiri, dengan penuh kasih sayang, Momon memeluk anak kucing di halaman rumah milik Pak Sukardi dan Ibu Khusnul Khotimah.

seperti anak sendiri, Momon juga akan marah jika ada yang mengambil anak kucing itu dari pelukannya.

Pertemuan Momon dengan anak kucing bermula ketika seorang warga tempatan membuang kucing ke halaman rumah Khusnul Khotimah. Keesokan harinya Khusnul dikejutkan melihat anak kucing yang dibuang ternyata tengah dijaga dengan baik oleh seekor monyet miliknya. "Sudah dua bulan Momon ini menyusui," kata Khusnul.

Kini, perilaku aneh seekor monyet dan kucing tersebut, menjadi perhatian penduduk Setiap Momon menyusui kucing, ramai penduduk kampung datang melihat kelakuan aneh itu.



22 ulasan:

nina athiramisu berkata...

taching tgk..

deqla manjew berkata...

subhanaallah..manusia semakin hilang skp belas kasihan pd makhluk kucing yg terbiar, sdgkan haiwan spt monyet punye skp belas kasihan tu...manusia ptt rasa malu!

Mohamadazhan.com berkata...

binatang datang memberi nasihat kepada manusia...manusia pula kdg2 hilang akal dan hati....

Semanis Rindu berkata...

binatang pun pandai dan tahu apa itu erti kasih sayang...inikan pula kita makhluk yang mulia disisiNya....

aku budak klang berkata...

tersentuh hatiku...

cik Kartun berkata...

allah maha kuasa.. mnunjukkn betapa mulia nye binatang dari mnuia akhir zmn nie

zainab_baniaz berkata...

A'salam.. mungkin monyet tu tidak mempunyai otak tetapi dia mempunyai hati dan perasaan.. bukan seperti sesetengah manusia yang senang-senang je buang anak!

maszull berkata...

assalamualaikum sekamar rindu...ya Allah menyentuh hati betul tengok kedua2 haiwan ini...:)

p/s mama nak sharekan yer...

Edy Fee berkata...

bgusnya...
pompouan yg buang anak tu patot malu ngan beruk ni

Mizz ErMa berkata...

misti kucing tuh rasa gumbira..=)

Sekamar Rindu berkata...

Mizz ErMa,

gembira...dan rasa disayangi..

Sekamar Rindu berkata...

Edy Fee,

sepatutnya mcm tulah..

Sekamar Rindu berkata...

maszull,

terima kasih..mama....

boleh apa salahnya...dizinkan.:)

Sekamar Rindu berkata...

zainab_baniaz,

walaikummusalam...wp diciptakan Allah tidak mempunyai akal..namun perasaan kasih sayangnya sungguh menyentuh rasa pada manusia yg mempunyai akal.

Sekamar Rindu berkata...

cik Kartun,

sungguh terharu sekali.

Sekamar Rindu berkata...

aku budak klang,

sungguh menyentuh rasa..

Sekamar Rindu berkata...

Semanis Rindu,

betul..sungguh terharu sekali..

Sekamar Rindu berkata...

Mohamadazhan.com,

Allah SWT jadikan manusia sebagai khalifah di muka bumi dgn akal fikiran..tapi kadang2 binatang yg tidak ada akal tu lebih mempunyai rasa kaish sayang berbanding manusia..

Sekamar Rindu berkata...

deqla manjew,

ada benarnya kata2 deqla...

Sekamar Rindu berkata...

nina athiramisu,

memang terharu sekali..

♥Putri ilyanie♥ berkata...

binatang pun ade rasa kasih sayang

Sekamar Rindu berkata...

♥Putri ilyanie♥,

betul tu putri..:)

kad raya adinda amy sensei

kad raya dari Kak Kunang-Kunang

kad hari guru dari Puan Ayu

kad adinda amy

kad adinda amy

award frpm CintaZulaikha

award frpm CintaZulaikha

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award Ten Little Fingers

kad raya dari Cik Amy

cinta dan bola

cinta dan bola

kad raya from kak Miayah

award from cik amy

award dari blog LOVE

bcb

yy