Khamis, 29 Disember 2011

[ kesian] Bayi ini perlu digeletek untuk terus hidup






Menggeletek anak bagi kebanyakan ibu hanyalah untuk bergurau senda. Namun bagi Sanchia Norris, dari Fen Drayton, Cambridgeshire, ini adalah sebuah cara untuk menjaga anaknya agar tetap hidup. Benn yang berusia satu tahun, akan berhenti bernafas beberapa kali setiap malam dan ibunya harus menggeleteknya untuk memaksa Benn untuk kembali bernafas.


Setiap bayi itu berhenti bernafas, Norris (41) diperingatkan oleh alarm dan kemudian bergegas ke bilik tidur untuk membangunkannya.

“saya harus merangsang dia dalam beberapa cara untuk membuatnya terbangun yang akan membuat Benn kembali bernafas lagi. saya menggeletek dia di telapak kakinya, atau di bawah dagu dan di perutnya. Hal ini cukup untuk mulai dia bernafas lagi.” tutur Norris yang dikutip Mail Online.

“Suatu malam dia berhenti bernafas sebanyak 23 kali dan saya harus terus menggeletek dia setiap kali itu terjadi untuk membuat dia mulai bernafas lagi.” tambahnya.

Benn menderita Apnea, salah satu masalah yang paling umum yang mempengaruhi bayi prematur. Hal ini menyebabkan pernafasan berhenti selama 20 saat atau lebih ketika mereka sedang tidur dan terjadi ketika otot-otot bayi dan sistem saraf tidak sepenuhnya dikembangkan pada saat lahir.

Kebanyakan, para bayi penderita Apnea sembuh saat tumbuh lebih besar, tetapi sementara itu, stimulasi seperti menggeletek adalah metode yang paling umum untuk membuat mereka bernafas lagi.

Ketika Benn lahir pada bulan November tahun 2010 lalu, dalam keadaan prematur yang sangat berbahaya, kerana hanya berusia 24 minggu. Bahkan beratnya hanya 1 paun 12 auns.


“Para doktor mengatakan kepada saya bahawa sangat tidak mungkin Benn ia akan bertahan.” kata Norris.

Tetapi setelah 18 minggu di hospital, Benn cukup sihat untuk dapat diizinkan pulang.



13 ulasan:

Muhammad Naqib berkata...

Pengorbanan Ibu..,Huhuhu

MiMiEy :) berkata...

ya Allah,

kesian nye baby tu

AnneRaini berkata...

ada jugak kes mcm ni ye..tak sangka..

Kakzakie berkata...

Allah masih nak panjangkan usia dia... kalau tak apa cara pun belum tentu lagi kan...

[PCL] berkata...

subhnallah! unik sungguh bayi tu...

pena rozie berkata...

Macam2 ek...

aku budak klang berkata...

masyaallah...

misshannajr berkata...

kesiannya., :(

Semanis Rindu berkata...

MAHA KUASA PENCIPTA MAKHLUK ALLAH...jika dengan izinNya maka segalanya mungkin...itulah kata orang BERPANTANG AJAL SEBELUM MAUT....SUBAHANALLAH MAHA SUCI ALLAH....

Faaein Talip Roy berkata...

semoga bayi sentiasa selamat...

Stairway to heaven berkata...

~~kdg2 saya pun bhenti bernafas waktu tdo..tapi xder sape nak tolong geletek saya...,ada sesiapa nak bantu sya?..hehehe (bhenti bnafas konon eg...)..bukan trlebih bernafas ker?....kroohh..krooooooooh..krooooh..(dengkuran yg sangat kuat...shingga mganggu jiran sbelah umah...)...sya syg bunyi itu, huhuhu!!...

With Julia berkata...

Allah maha penyayang...masyaAllah...sungguh kasih sayang ibu tidak siapa dapat atasi.

Nuraini An-Nisa' berkata...

Salam...
Ada hikmah disebalik kejadian Allah...
Kasih Sayang ibu pada seorang anak amat besar...
Ibu yang sanggup perjuangan hidup seorang anak... cukup terharu...

kad raya adinda amy sensei

kad raya dari Kak Kunang-Kunang

kad hari guru dari Puan Ayu

kad adinda amy

kad adinda amy

award frpm CintaZulaikha

award frpm CintaZulaikha

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award Ten Little Fingers

kad raya dari Cik Amy

cinta dan bola

cinta dan bola

kad raya from kak Miayah

award from cik amy

award dari blog LOVE

bcb

yy