Selasa, 3 Januari 2012

[ gambar ] Kisah Pelajar Sekolah Bersampan Ke Sekolah Yang Sungguh Menginsafkan Kita



















Di tempat orang...kanak-kanak yang bersekolah sangat cekal untuk menimba ilmu..terpaksa bergadai nyawa..malah saban tahun memang ada kes-kes murid yang mati lemas atau mati dibaham oleh buaya apabila sampan yang dinaiki terbalik semasa pergi atau pulang daripada sekolah..kenyataannya berada di tempat orang..sungguh memeritkan. saya sebagai seorang gurupun begitu terasa peritnya, dapat membayangkan betapa sukarnya murid-murid tersebut mengharungi kepayahan untuk menuntut ilmu.

apa yang ada lihat dalam gambar di atas adalah realiti kanak-kanak di Kampung Kajengjeng di dalam daerah Makassar, Indonesia yang terpaksa bersampan untuk menuntut ilmu, si ayah tidak sempat menghantar anak-anak ke sekolah kerana sejak awal pagi-pagi lagi terpaksa keluar mencari nafkah untuk menyara keluarga..jadi pandai-pandai murid tersebutlah bersampan ke sekolah..

Esok dah mula sekolah.....sangat rindu pada anak-anak murid saya.....:)

8 ulasan:

deqla manjew berkata...

blm smpt smpai skolah da bsh baju skolah..ssh mcm mana pun mereka tetap cekal nk ke skolah, tp ank2 murid kat negara kita skng ramai yg x nk ke skolah..ske ponteng wlupun diberi kemudahan yg cukup..alahai!

telor power berkata...

saya rindu pada bilik darjah yang lama, jika ada info dimana ada sekolah yg pakai meja dan kerusi kayu, papan hitam dan kapur, tolong info ye cikgu

Mizfantagiro berkata...

ni la org kata..kalau nak..seribu daya....

Cikpuan rara berkata...

dugaan sungguh mereka kan.

aku budak klang berkata...

Ya Allah lindungilah anak2 kami dari segala mara bahaya dan segala ancaman dari mahkluk mu...semoga mereka menjadi anak2 yg soleh dan solehah..amin

CintaZulaikha berkata...

inilah baru betul namanya nak mencari ilmu kan cik sr..

si para para berkata...

ilmu itu mahal harganya...

misshannajr berkata...

terharu tgk kegigihan anak2 kecil ni :(
teringt masa zaman sekolah rendah dulu walaupun daif tp x seteruk ini..

kad raya adinda amy sensei

kad raya dari Kak Kunang-Kunang

kad hari guru dari Puan Ayu

kad adinda amy

kad adinda amy

award frpm CintaZulaikha

award frpm CintaZulaikha

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award buat sahabat2 saya..sudi-sudikanlah ambil..

award Ten Little Fingers

kad raya dari Cik Amy

cinta dan bola

cinta dan bola

kad raya from kak Miayah

award from cik amy

award dari blog LOVE

bcb

yy